شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
نویسندگان نمایشگاه کتاب سوئد را تحریم می‌کنند

نویسندگان به دلیل آنچه حمایت از افراطی‌گری در نمایشگاه کتاب «گوتنبرگ» می‌نامند حضور در آن را تحریم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- نویسنده 75 ساله کنیایی، «نگوگی وا تیونگو» در اعتراض به حضور روزنامه راست‌گرای افراطی این کشور با نام «نیا تاندر» حضور در نمایشگاه کتاب سوئد را تحریم کرد. این نمایشگاه هر سال  در ماه سپتامبر برگزار می‌شود،
 
«نگوگی وا تیونگو»، که نامش همواره به عنوان یکی از بخت‌های دریافت جایزه نوبل ادبیات ذکر می‌شود، در نامه‌ای به ناشر خود اعلام کرد «در حمایت از دیگر نویسندگانی که به دلیل حضور افراطیون در نمایشگاه گوتنبرک شرکت نخواهند کرد نمایشگاه را تحریم خواهم کرد.»
 
«نگوگی وا تیونگو» نویسنده آثاری چون «دانه‌ای گندم»، «شیطان بر صلیب» و «گلبرگ‌های خون» و خود یکی از مهم‌ترین منتقدین دولت «کنیا» است. او در سال 1970 به دلیل نگارش داستانی انتقادی تحت محاکمه قرار گرفت و زندانی شد. پس از آزادی به آمریکا مهاجرت کرد. آثار وی معمولاً حکومت کنیا و سنت‌های غیرانسانی را محکوم می‌کند.
 
پیش از این و در 21 آوریل 200 نویسنده سوئدی نامه‌ای را امضا و در روزنامه رسمی کشور منتشر و اعلام کردند در صورت حضور روزنامه «نیا تاندر» در نمایشگاه از حضور در آن امتناع خواهند کرد. علاوه بر این،  12 مؤسسه فرهنگی از کشورهایی چون «آلمان»، «فرانسه»، «رومانی»، «اسپانیا»، «پرتقال»، و چند کشور دیگر با ارسال ایمیلی به مدیران نمایشگاه نگرانی خود را از حضور این روزنامه اعلام کردند.
 
مسئولان نمایشگاه از قبول درخواست نویسندگان و مؤسسه‌های فرهنگی امتناع و اعلام کردند: «ما معتقدیم گفت‌و‌گو بهترین راه برای از بین بردن موضوعاتی چون تعصب، نژادپرستی، و بیگانه‌هراسی است. این روزنامه تقاضای حضور در نمایشگاه را داشت و ما دلیلی برای مخالفت با این موضوع نمی‌بینیم.»
 
«لورنت کلاول»، مدیر مؤسسه فرهنگی فرانسوی در این باره می‌گوید: «هدف من از ارسال ایمیل این بود که به مسئولان نمایشگاه بگویم مرز نازکی بین آزادی بیان و فراهم کردن فضای تنفر در محیطی آزاد مانند نمایشگاه وجود دارد.»
 
نمایشگاه سالیانه «گوتنبرگ» بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه حوزه اسکاندیناوی است و هر ساله در تاریخ 28 سپتامبر تا 1 اکتبر برگزار می‌شود و حدود 100 هزار نفر از آن دیدن می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها