چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
انتشار کتاب راهنمای مصور درباره 100 فیلم ساخته شده در اسکاتلند/ ترفندی جدید برای جلب گردشگر

کتاب راهنمای جدیدی درباره جزئیات بیش از 100 فیلمی که در اسکاتلند فیلمبرداری شده است، به چاپ رسید. این کتاب مصور با هدف جلب گردشگر برای دیدار از این منطقه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در کتاب «تنظیم شده در اسکاتلند: ادیسه‌ای برای هواداران سینما» (Set in Scotland: A Film Fan`s Odyssey) اسامی فیلم‌های سینمایی وجود دارد که به تمامی در این منطقه از بریتانیا یا درباره تاریخ آن ساخته شده است؛ از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «شجاع‌دل»، «کوه‌نشینان» (Highlander)، «مرد ترکه‌ای» (The Wicker man) و «زیر پوست» اشاره کرد.
 
در این کتاب راهنما هم‌چنین آورده شده است که این منطقه در اروپای غربی، برای ساخت صحنه‌هایی که تصویرگر فضاهای غریب و عجیب است نیز استفاده شده است؛ مانند صحنه‌ای در «2001: یک ادیسه فضایی» که شخصیت فیلم برابر سیاره «مشتری» ایستاده است.
 
با وجود این، یک بخش کامل از این کتاب 72 صفحه‌ای به طور کامل به «جیمز باند» اختصاص داده شده است. در این بخش نه تنها به فیلم‌های 007 فیلمبرداری شده در اسکاتلند اشاره شده بلکه موارد مرتبط نیز در آن گنجانده شده است؛ مواردی چون حضور بازیگر اسکاتلندی «سر شون کانری» (نخستین جیمز باند) در این مجموعه از فیلم‌های جاسوسی.
 
از نکات شایان توجه این کتاب راهنما این است که به موارد بسیار جزئی نیز اشاره شده است؛ به عنوان مثال در کتاب آمده است که «رابرت شاو» بازیگر نقش «کوینت» در «آرواره‌ها» بخشی از کودکی خود را در جزایر «اورکینی» واقع در شمال اسکاتلند گذرانده است و برای اثبات این ادعا در این کتاب آمده است که تصویری از او در کنار دیگر هم‌کلاسی‌هایش در سال 1935 در بایگانی‌ها و کتابخانه این منطقه وجود دارد.
 
تحقیقات تخصصی و مشاوره برای محتوای این کتاب مصور را که با هدف جلب گردشگر برای دیدار از اسکاتلند منتشر شده است، پرفسور «دیوید مارتین جونز»، استاد فیلم‌شناسی دانشگاه «گلاسکو» بر عهده داشته است.
 
وی گفته است: «اسکاتلند به عنوان محلی برای ساخت فیلم، میراث فوق‌العاده‌ای در اختیار دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها