چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹
انتشار ۷۵ سال  آرشیو صوتی کتابخانه کنگره امریکا به‌صورت دیجیتال

وقتی فناوری روی صنعت چاپ و نشر فشار وارد کرد، یکی از وعده‌های مهم داده‌شده ضبط و ذخیره آثار بزرگ تاریخ ادبیات و حفظ همیشگی آن‌ها به صورت دیجیتال بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پروژه دیجیتالی کردن بلندپروازانه گوگل آغازشده اما حرکتی که کنگره آمریکا در ضبط و نگهداری صداهای افراد مشهور کرده، بی‌نظیر بود که ارزش آن چند برابر است.

فایل‌های صوتی دیجیتال، شامل ضبط اشعار، سخنرانی‌ها و یا صدای خود نویسنده است که در ساختمان جفرسون پروژه آن انجام‌شده است.

فایل‌ها در اصل روی نوارهای مغناطیسی گردآوری‌شده بودند اما محتوای آن‌ها به مدد فناوری دیجیتالی شده و در حال حاضر به صورت دسترسی از راه دور فراهم‌شده است.

بیش از 2000 کار بدین صورت انجام‌شده برای هرماه 5 رکورد جدید برنامه‌ریزی‌شده است.

رابرت کسپر رئیس مرکز ادبیات و شعر کنگره می گوید بیش از 75 سال ضبط را به صورت دیجیتالی تبدیل کرده اند و اکنون در فاز اول بیش از 50 صدای تاریخی از افراد مشهور، شاعران و نویسندگان روی سایت قرار می گیرد.

مرکز تحقیقات بازار IBISWorld درباره بازار ادبیات صوتی در جهان تحلیلی صورت داده و دران آورده است که ظرف 5 سال گذشته بازار کتاب‌های صوتی 12.7 درصد رشد داشته اما ارزش مالی آن بی از 2 میلیارد دلار شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها