دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
عصیان‌گر آناتولی در دل خاک آرام گرفت / خداحافظ اینجه ممد

پیکر پدر ادبیات ترکیه، دقایقی پیش بر دوش ده‌ها هزار نفری که برای بدرقه یاشار کمال آمده بودند، حمل شد تا او در کنار قبر همسر اول خود، آرام گیرد. چهره‌های فرهنگی و سیاسی بسیاری در مراسم تشییع جنازه کمال حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -  «آن مردمان خوب ، سوار اسب‌های زیبایشان شده و رفتند.» یاشار کمال رمان «جنایت بازار آهنگران» خود را با این جمله آغاز کرده بود و اکنون خود در میان صدای تشویق‌ها و شعارهای ده‌ها هزار نفری که برای بدرقه او به حیات ابدیش آمده بودند، رفت تا در کنار همسر نخست خود آرام بگیرد.

ده‌ها هزار نفر امروز (11 اسفند) از ساعات ابتدایی صبح  به مسجد تشویقیه واقع در منطقه شیشلی استانبول آمدند تا خالق قهرمانان بی نام را برای آخرین بار ببینند.

اورهان پاموک یکی از افراد سرشناسی بود که در مراسم تشییع جنازه کمال حضور یافته و گفت: « من در کودکی و نوجوانی کتاب‌های یاشار کمال را می‌خواندم و هنگامی که بزرگ‌تر شدم، او تبدیل به دوست من شد. ما ساعت‌های طولانی با هم قدم می‌زدیم و از این پس بیش از هر چیز دیگری، دلم برای قدم زدن با او تنگ می‌شود.»

اورهان پاموک، نخستین نویسنده ترک که برنده جایزه نوبل ادبیات شده، زلفی لیوانلی، نویسنده و دوست صمیمی یاشار کمال، عبدالله گل رئیس جمهور پیشین جمهوری ترکیه، عمر چلیک وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، کمال قلچداراوغلو رهبر حزب  جمهوری خواه ترکیه، رئیس مجلس ترکیه، نویسندگان، هنرمندان، روزنامه نگاران، ورزشکاران و مسیقی دانان زیادی آمده بودند تا کمال را بدرقه کنند.



امروز همه حضار جنبه‌های مختلفی از شخصیت یاشار کمال را در مقابل دوربین‌ رسانه‌ها بازگو کردند. اسقف اعظم ارامنه ترکیه از مجادله‌ای که کمال برای تخریب نشدن کلیسای آختامار داده بود گفت و فاتح تریم، مربی تیم ملی فوتبال ترکیه از تماس‌های تلفنی که کمال پس از هر پیروزی مهم با وی می‌گرفت، گفت.

هنگامی که جنازه یاشار کمال به سمت قبرستان «زینجیرلی کویو» استانبول حرکت می‌کرد، مردمی که ساعت‌ها در خیابان منتهی به مسجد ایستاده بودند با کف زدن و دادن شعارِ « یاشار کمال، شرف ماست» ماشین حمل کننده جنازه را همراهی کردند.  برای پدر ادبیات ترکیه از باغچه خانه پدری‌اش در روستای همیته نیز مشتی خاک آورند تا او راحت تر آرام گیرد.



پیر آناتولی وصیت خود به خوانندگانش را پیش‌تر با این جملات بیان کرده بود: « کسی که رمان و داستان‌های مرا می‌خواند اجازه ندارد جنگ بخواهد. کسی که آثار مرا می‌خواند باید از جنگ متنفر باشد و همیشه برای صلح و برادری تلاش کند. استثمار انسان بر انسان مورد پذیرش نیست. خواننده من باید خودش را در جبهه خوبان قرار دهد.»

یاشار کمال 9 اسفند ماه 1393 به دلیل نارسایی ریوی و آریتمی قلبی در بیمارستان دانشکده پزشکی استانبول بدرود حیات گفت.


یاشار کمال متولد 1923 در منطقه همیته به خاطر نوشتن رمان «محمد قرقی» برای دریافت جایزه نوبل ادبیات 1973 نامزد شد و اولین نویسنده ترکیه‌ای بود که به نامزدی این جایزه مفتخر شد.

یاشار کمال ضمن نامزد شدن برای جایزه نوبل ادبیات در سال 1973، چندین جایزه ملی و بین‌المللی ازجمله جایزه جهانی Cino del Duca World Prize در سال 1982 و نشان افتخار لژیون دونور فرانسه در سال 1984 و جایزه بزرگ ادبیات ریاست جمهوری ترکیه در سال 2008 را کسب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها