سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
تصمیم تازه دادگاه شیلی برای بقایای جسد برنده نوبل ادبیات: پابلو نرودا

دادگاهی در سانتیاگوی شیلی دستور به جمع‌آوری بقایای جسد پابلو نرودا / Pablo Neruda از آزمایشگاه‌های پزشکی و دفن مجدد آن داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دادگاه دستور داد تا بقایای برنده 1971 نوبل ادبیات که سال 1973 درگذشت را کنار همسر سومش، ماتیلدا اوروتیا دفن کنند.

دو سالی است که لابراتوارهای سه کشور در حال تحقیق روی جسد پابلو نرودا برای تشخیص مرگ یا قتل احتمالی وی هستند و اوایل امسال نیز بخش دیگری از جسد به کشور چهارم سپرده شد.

با نبش قبر نرودا در سال 2013 به دستور دادگاه، کمیته‌ای مستقل سعی کرد متوجه شود که آیا دلیل مرگ شاعر و برنده نوبل مسمومیت بوده یا بر اساس مدارک قبلی وی بر اثر سرطان پروستات درگذشته است.

استخوان‌های وی توسط متخصصان پزشکی قانونی در سانتیاگو، کارولینای شمالی و مورسیا در اسپانیا مورد بررسی قرارگرفته و همه آن‌ها اعلام کردند شواهدی از مسمومیت پیدا نکردند. در 21 ژانویه 2015 دولت شیلی پرونده را بازگشایی کرده و دستور آزمون جدید برای یافتن فلزات سنگین در بقایای جسد توسط آزمایشگاهی در سوئیس صادر کرد.

و حالا ماریو کاروزا قاضی شیلیایی بر اساس خواست «رودولفو رایس» نوه «پابلو نرودا»، دستور بازگرداندن بقایای جسد و دفن مجدد را در ماه آوریل 2015 صادر کرد.

مرگ این شاعر نوگرای شیلیایی چند روز پی از کودتای پینوشه و کشته شدن آلنده رخ داد و بعداً با اظهارات راننده وی مبنی بر مسمومیت، پرونده‌ای جدید برای یافتن دلیل مرگ گشوده شد.

قرار بود در سال روز تولد 70 سالگی‌اش در سال 1974 هشت کتاب جدید ارائه کند اما در 23 سپتامبر 1973 دوازده روز پس از کودتای پینوشه درگذشت و تمام 8 کتاب پس از مرگش منتشر شد.

گفتنی است نام اصلی وی « ریکاردو الیسر نفتالی ریس باسوآلت» بود و نام مستعار«پابلو نرودا» را از روی نام نویسنده چکیان نرودا انتخاب کرده بود.

پستچی، من هستم، خاطرات من، ما بسیاریم، اشعار تکمیلی، اقامت بر روی زمین، سرودهای همگانی، آوای جهانی، تاریک و روشنا و یادبودهای جزیره سیاه از آثار وی هستند که به زبان‌های مختلف ترجمه‌شده‌اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها