دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
با 10 کتاب برتر کودکان با موضوع مرگ آشنا شوید

«هالی وب» نویسنده «داستان یک ببر» 10 کتاب را که کمک می‌کنند جرأت فکر کردن یا صحبت کردن درباره از دست دادن یک عزیز را پیدا کنیم معرفی کرده است. از «کتاب غمگین» نوشته «مایکل روزن» تا «یک هیولا فریاد می‌زند» اثر «پاتریک نس» در این فهرست جای دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، «هالی وب» معتقد است کتاب‌های این فهرست به دلیل نوع پرداختن به موضوع مرگ و بیان خاصی که دارند، جزء بهترین کتاب‌های کودک در این حوزه هستند.

1. «شب بخیر آقای تام» نوشته «میشل ماگوریان»
نخستین باری که این کتاب را خواندم احساس وحشت و خشم پیدا کردم چرا که فکر می‌کردم مرگ ویل پس از آن همه رنج بسیار ناعادلانه بود، اما وقتی صحبت‌های نویسنده کتاب را از رادیو شنیدم نظرم تغییر کرد. او گفت جنگ، واقعی بوده و نشان ندادن فجایع و سختی‌ها و تلفات ناجوانمردانه بوده است.

2. «پلی به ترابیتیا» نوشته «کاترین پاترسون»
مرگ لسلی در این کتاب بسیار تکان‌دهنده است اما جهان شگفت‌انگیزی که او خلق می‌کند برای جسی و می بل ادامه می‌یابد.

3. «خداحافظ موگ» نوشته «جودیت کر»
این کتاب که آن را برای پسرانم خریدم، گرچه درباره مرگ یک گربه است اما آمادگی آن گربه برای ترک زندگی بسیار زیبا بیان شده و می‌تواند به کودک کمک کند تا با هر فقدانی به درستی مواجه شود. موگ همچنان عاشق خانواده‌اش می‌ماند و آرزوی خانواده برای شاد بودن او زمانی که در کنارشان نیست بسیار ناراحت‌کننده است.

4. «هر چه باشد» نوشته «دبی گلیوری»
این کتاب درباره عشق ابدی حتی پس از مرگ ما است. اگر نمی‌خواهید دیگران گریه شما را ببینند، این کتاب زیبا را در میان جمع نخوانید!

5. «خرگوش مخملی» نوشته «مارجری ویلیامز»
هنگامی که صاحب عروسک خرگوش مخملی مبتلا به مخملک می‌شود، تمام اسباب بازی‌هایش را از ترس سرایت بیماری نابود می‌کنند. اما خرگوش مخملی که در آرزوی تبدیل شدن به یک خرگوش واقعی است، در کنار او می‌ماند. گرچه این کتاب زیبا مستقیماً درمورد مرگ صحبت نمی‌کند، اما درباره دور شدن از چیزها یا افرادی است که دوستشان داریم.

6. «تار شارلوت» نوشته «ئی بی وایت»
مرگ شارلوت در این کتاب و اینکه فرزندانش هرگز او را ندیدند و همچنین داستانهایی که ویلبر درباره او میگوید، بسیار غم‌انگیز هستند.

7. «اردک، مرگ و گل لاله» نوشته «وولف ارلبروک»
این کتاب بسیار جالب است عمدتاً به این دلیل که هیچ پاسخی نمی‌دهد و این برای مجال بحث بسیار مفید است. داستان نشان می‌دهد که مرگ نیز بخشی از زندگی و یک همدم همیشه نزدیک است.

8. «یک هیولا فریاد می‌زند» نوشته «پاتریک نس»                                                    
این کتاب برای بچه‌های بزرگتر مناسب است نه به این دلیل که خواندن آن سخت است بلکه چون عمیقاً عاطفی است. داستان کودکی به نام کونور که به شدت برای مقابله با مرگ قریب‌الوقوع مادرش تلاش می‌کند. توصیفی غم‌انگیز از خشم و احساس گناه که هنگام نگهداری از یک مادر بیمار برای شخصیت داستان ایجاد می‌شود و آرزوی نجات دادن او را در شما برمی‌انگیزد.

9. «کتاب غم‌انگیز مایکل روزن» نوشته «مایکل روزن»
پیام این کتاب این است که شما نیز اجازه دارید ناراحت و غمگین باشید چراکه هرکسی گاهی غمگین است.

10. «باغ مخفی» نوشته «فرانسیس هاجسون برنت»
مرگ بر روی این کتاب سایه افکنده است، والدین مری از دنیا رفته‌اند در نتیجه او از هند به میسلویت بازگردانده می‌شود. مادر کالین نیز در پی حادثه‌ای در باغ خود مرده و داستانی غمگین را رقم زده است. این کتاب مسلماً برای یک کودک ناراحت مناسب نیست اما اینکه پس از مدتی آن باغ دوباره به زندگی باز می‌گردد و شکوفا می‌شود و یاد مادر کالین که آن را ساخته زنده می‌کند، امیدوارکننده است. فرانسیس برنت نظریه های جالبی درباره نفکر مثبت دارد و توصیفات او از شکوفایی مجدد باغ بسیار زیبا هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها