دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
وقتی کتاب‌ها به جنگ رفتند/ ماجرای توزیع 120 میلیون جلد کتاب بین سربازان آمریکایی در جنگ دوم جهانی

هرکسی از قدرت کتاب برای تأثیرگذاری در سطوح مختلف زندگی آگاه است، اما بسیاری از خوانندگان نمی‌دانند که در طول جنگ دوم جهانی بیش از 120 میلیون نسخه کتاب بین سربازان آمریکایی در سراسر جهان توزیع شد و ضمن فراهم کردن یک سرگرمی کتابی، از آشوب و بحران‌هایی که اطراف آن‌ها را فراگرفته بود، نجات‌یافته و درنهایت با کتاب بر جنگ و آلمان نازی پیروز شدند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

سربازانی که کتاب خواندند و پیروز شدند، داستان واقعی نوشته‌شده توسط «مولی گوپتیل منینگ» است که در آن سوزاندن 100 میلیون جلد کتاب توسط آلمان نازی و ایجاد بزرگ‌ترین کمپین «اهدای کتاب» توسط کتابداران و ناشران آمریکایی به صورت مستند آمده است.

هنگامی‌که آمریکایی‌ها به جنگ دوم جهانی در سال 1941 ورود پیدا کردند، با دشمنی روبرو شدند که کتاب‌ها را ممنوع اعلام کرده و بیش از 100 میلیون جلد کتاب را سوزانده بود،تا جایی که شهروندان از ترس از بین رفتن کتاب‌هایشان توسط آلمان نازی، هر چه داشتند را پنهان می‌کردند.

به همین خاطر انجمن کتابداران آمریکایی و ناشران آمریکایی با راه‌اندازی بزرگ‌ترین کمپین «اهدای کتاب» دست به جمع‌آوری گسترده کتاب و ارسال آن‌ها برای سربازان آمریکایی حاضر در جنگ زدند و بیش از 20 میلیون جلد کتاب (جلد سخت) برای اهداء آماده کردند.

در سال 1943 وزارت جنگ و صنعت نشر امریکا برنامه فوق‌العاده‌ای را بعد از کمپین موفق گردآوری کتاب، ترتیب دادند: 120 میلیون نسخه کتاب سبک (عمدتاً جیبی) برای حمل توسط سربازان و قرار دادن کتاب در کوله‌پشتی و خواندن کتاب حتی در صحنه‌های جنگ! و این برنامه تا آخر جنگ ادامه پیدا کرد، تا جایی که سربازان آمریکایی با کتاب پیروز میدان جنگ جهانی دوم شدند.

در اثنای جنگ به نوشته «مولی گوپتیل منینگ» بیش از 1200 عنوان کتاب از هر موضوعی، محبوب سربازان در جنگ ارسال شد و سربازان آمریکایی منتظر برای پیاده شدن در نرماندی، در وسط نبرد پاسیفیک،در بیمارستان‌ها زمانی که معالجه می‌شدند و حتی زمانی که بمباران می‌شدند، دست از کتاب خواندن نکشیدند!

سربازان به نویسندگان نامه نوشتند و پاسخ هم دریافت کردند، سربازان گتسبی بزرگ را از ابهام بیرون آوردند، سربازان «بتی اسمیث» را مشهور کردند( نویسنده درخت بروکلین)...

درنهایت اینکه «مولی گوپتیل منینگ» با نوشتن کتاب «وقتی کتاب‌ها به جنگ رفتند: داستان‌هایی که کمک کرد تا در جنگ جهانی دوم پیروز شویم»/ When Books Went to War: The Stories that Helped Us Win World War II  ثابت کرد کتاب و قلم، از شمشیر قوی‌تر و مؤثرتر است و برای صلح نباید آن را کنار گذاشت.

نویسنده کتاب برای تحقیق درباره نحوه ارسال کتاب به آرشیو انتشارات چارلز اسکریبنر و پسران مراجعه کرد و کشف کرد که سرویس ویژه‌ای در جنگ بنام Armed Services Editions مسئول ارسال میلیون‌ها کتاب قابل‌حمل برای سربازان بوده است که این کار باید با صورت حمل‌ونقل ویژه صورت می‌گرفته که خستگی‌ها و ترس و هراس مخصوص به خود را داشته است.

نویسنده در طول این تحقیق درمی‌یابد که این پروژه در این وسعت، هم از لحاظ تاریخی و هم از نظر حجم و میزان بی‌سابقه و کم‌نظیر بوده است.

در این کتاب آمده است کتابداران در صف اول تلاش برای ارسال کتاب به سربازان نقش اصلی را ایفا کردند چراکه آن‌ها مانند «پزشک کتابی»، متوجه شدند که سربازان با کتاب می‌توانند به جنگ ناراحتی‌های روحی و عصبی ناشی از جنگ بروند. در این میان ریموند تراتمن رئیس بخش کتابخانه‌ای ارتش امریکا تلاش کرد تا کیفیت و کمیت کتاب‌های ارسالی افزایش یابد و به دنبال وی  «آلته‌آ وارن» از کتابخانه عمومی لس‌آنجلس کمپین بزرگ «دفاع ملی کتاب» را راه‌اندازی کرد که توانست در سال 1942 بیش از 10 میلیون جلد کتاب برای ارسال گردآوری کند.

کتاب 299 صفحه‌ای توسط انتشارات «هاتون میفلین هارکورت» دوم دسامبر 2014 به قیمت 20 دلار راهی بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها