چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
برای خواب راحت تبلت را کنار گذاشته و کتاب بخوانید

مطالعات جدید که تاثیرابزارهایی مانند تبلت بر «ساعت شبانه‌روزی بدن» را بررسی کرده نشان می‌دهد طول موج کوتاه نور پرتاب‌شده از دستگاه‌هایی مانند آی پد باعث سرکوبی ملاتونین – هورمون خواب‌آور – در بدن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تحقیقات بیمارستان بریگام در بوستون نشان می‌دهد مطالعه به وسیله ابزارهای الکترونیکی می‌تواند در ساعت بدن اختلال ایجاد کند و ضمن دیر خوابیدن، باعث می‌شود تا کاربر نتواند صبح به‌موقع بیدار شود.

محققان به کرات اثبات کرده‌اند که تماشای تلویزیون به مدت طولانی، کار با رایانه و فعالیت‌هایی که با نور مصنوعی و تابشی از دستگاه‌های الکترونیکی همراه است الگوی خواب را بر هم می‌زند. در همین رابطه نور غنی با طول موج کوتاه موسوم به «نور آبی» که بسیاری از تبلت‌ها از خود منتشر می‌کنند سبب سرکوب آزادی هورمون ملاتونین از بدن می‌شود. این هورمون نقش اصلی در به خواب رفتن بدن دارد.

«چارلز سایزلر» مدیر ارشد تحقیقات در بیمارستان بریگام در بوستون که مسئول این تحقیق بوده می‌گوید بسیاری از مردم برای اینکه بخوابند، مطالعه می‌کنند و کتاب خواندن یکی از این کارهاست درحالی‌که عده دیگری نمی‌دانند فناوری و استفاده از تبلت درست نتیجه عکس می‌دهد و از خوابشان کم می‌کند.

گروه دکتر چارلز سایزلر به مدت دو هفته روی 12 فرد بالغ تحقیق کردند و از آن‌ها خواستند به مدت 4 ساعت، هر شب، قبل از خواب از تبلت آی پد استفاده کرده و یا از کتاب استفاده کنند و آن‌ها را در شب‌های مختلف با هر دو متد مورد آزمایش قراردادند. برای همه مشارکت‌کنندگان در تحقیق نیز ساعت 10 شب را زمان خاموشی کامل تعیین کردند.


همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید هر چه طول موج کوتاه‌تر باشد تاثیر بیشتری بر اختلال بر خواب دارد.


محققان متوجه شدند مطالعه کنندگان با آی پد بیش از ده دقیقه دیرتر از کسانی که کتاب چاپی خواندند، خوابشان برد و آزمایش خون برای تعیین سطح ملاتونین نشان داد ریتم شبانه‌روزی استفاده‌کنندگان از آی پد یک ساعت به تأخیر افتاده است و استفاده‌کنندگان از آی پد نیز صبح به‌موقع از خواب بلند نشدند.
از سوی دیگر این تحقیق نشان داد انعکاس نورملایم روی سطح کاغذ کتاب چاپی خود در خواب رفتن افراد کمک‌کننده است.

البته در این تحقیق که پشتیبان اصلی آن انستیتو ملی سلامت امریکا بوده، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی مانند کیندل نوع Paperwhite و Voyage مورد آزمایش قرار نگرفتند، هرچند سخنگوی آمازون مدعی است فناوری پخش نور روی دستگاه‌های ساخت آمازون با بقیه فرق دارد.

البته دکتر سایزلر نیز تأکید می‌کند که بسیاری از این نوع تبلت‌ها قابلیت تنظیم نور داشته و حتی کاربر می‌تواند پس‌زمینه را سیاه کرده و فونت‌ها را رنگ دلخواه دهد، که این موضوع شاید بتواند از شدت نور بکاهد.
به هر حال مطالعه کتاب چاپی سنتی قبل از خواب روشی است که سالیان دراز بسیاری از حرفه‌ای‌ها برای خواب از آن بهره می‌گیرند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها