پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
درس‌هايي از نمایشگاه چاپ دبی

کامبیز خالقی‌زاده، مدرس و کارشناس حوزه چاپ: دهمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی دبی، یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین نمایشگاه‌های منطقه است که هر دو سال یکبار با حضور جمع گسترده‌ای از شرکت‌ها و مجتمع‌های چاپی برگزار می‌شود. نمایشگاه امسال در چند حوزه قابل تامل است که نخستین بخش آن، حضور گسترده پاویون ایران برای نخستین بار در این نمایشگاه است._

خبرگزاري متاب ايران(ايبنا)کامبیز خالقی‌زاده، مدرس و کارشناس حوزه چاپ: دهمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی دبی، یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین نمایشگاه‌های منطقه است که هر دو سال یکبار با حضور جمع گسترده‌ای از شرکت‌ها و مجتمع‌های چاپی برگزار می‌شود. نمایشگاه امسال در چند حوزه قابل تامل است که نخستین بخش آن، حضور گسترده پاویون ایران برای نخستین بار در این نمایشگاه است.

پاویون چاپ ایران که به همت اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در این نمایشگاه حضور دارد، حرکتی نوین برای رشد بازار ایران محسوب مي‌شود، حرکتی که موجب شناخته شدن صنعتگران ایرانی شده و مسیری برای رشد و ارتقای آنان است.

با توجه به نو بودن این حرکت، ضرورت دارد مسوولان و دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف چاپ از این اقدام حمایت و از متولیان آن تقدیر کنند، زیرا این اقدام موجب حرکت رو به جلو کشور در اين حوزه شده است. 

نکته دیگری که در این نمایشگاه اهمیت دارد، حضور گسترده و قوی کشور چین  است. این کشور تمام شرکت‌های کوچک و بزرگ خود در حوزه‌های مختلف چاپ و بسته‌بندی را با حمایت دولتي به این نمایشگاه آورده و نکته جالب اینجاست که کشور چین معمولا در هر نمایشگاهی بیشترین فروش خود را مدیون شرکت‌های کوچکش است.

نکته قابل تامل دیگری که در این نمایشگاه وجود دارد، کاهش حضور شرکت‌های فعال و سازنده‌های معروف دستگاه‌های چاپ ورقی است. این موضوع نشان مي‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت چاپ جهان در مجراهای دیگر هزینه می‌شوند و قرار است روش‌های جدید چاپی جایگزین چاپ ورقی شوند. به نظر من، صنعتگران ایرانی با توجه با این موضوع باید مسیر آینده خودشان را تعیین کنند.

نکته چشمگیر این نمایشگاه نیز حضور گسترده دستگاه‌های چاپ دیجیتال و عملیات تکمیلی و همچنین نرم‌افزارها و سیستم‌های کنترل کیفیت است که این موضوع نيز نشان مي‌دهد که بخش عمده ماشین‌آلات بازار اشباع شده است و دیگر به جای خرید ماشین‌آلات باید به فکر خرید نرم‌افزارهای نو و جدید در حوزه چاپ بود. از سوی دیگر، این موضوع نشان می‌دهد که بخش عمده تمرکز نمایشگاه سال 2012 دروپا، بر نرم‌افزارها و سیستم‌های مدیریتی و اطلاعاتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها