یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
سرمایه کتابفروشان با افزایش قیمت کتاب‌ آب می‌رود

مدیر کتابفروشی مهرگان درباره تاثیر مخرب افزایش قیمت کتاب می‌گوید: اگر کتابفروش قبلا می‌توانست با یک‌میلیون تومان، 50 جلد کتاب خریداری کند، این میزان به مرور به 45 جلد، 35 جلد و کمتر تقلیل پیدا می‌کند که به معنای آب‌رفتن توان مالی کتابفروش است.

داریوش بارانی،‌ مدیر کتابفروشی مهرگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با بیان اینکه این‌روزها کتابفروشان دچار روزمره‌گی شده‌اند، گفت: وضعیت کسب‌و‌کار در میان فعالان این حوزه به‌گونه‌ای شده که گاهی یک یا دو ساعت زودتر فروشگاه خود را تعطیل می‌کنند. 
 
وی افزود: چرخش و گردش مالی کتاب‌فروشان خیلی پایین آمده است و اگر مجموعه کتاب‌هایش کامل نباشد، در ارائه خدمات مناسب مشتری ناتوان است؛ علاوه‌براین اگر موجودی قابل‌توجه و کاملی داشته باشد، نسبت به تنوع فروش و کتاب‌ها نمی‌تواند از پس پاس‌کردن چک‌هایش بر بیاید.
 
بارانی با بیان اینکه کتابفروشان این‌روزها با مشکل افزایش قیمت کتاب روبه‌رو هستند، توضیح داد: گاهی برخی کتاب‌ها شش‌ماه تا یک‌سال در قفسه می‌مانند و پس از فروش،‌ موقع جایگزین کردن چاپ‌های جدید با 30 درصد افزایش قیمت روبه‌رو می‌شویم.
 
وی تاکید کرد: کتاب‌فروشان، طی شش‌ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته و سال‌های قبل از آن با این مشکل بیش از هر زمان دیگری دست و پنجه نرم کردند؛ به جای اینکه هر کتابی که می‌فروشند بتوانند هزینه‌های زندگی و فروشگاه را پرداخت کنند باید برای کتاب‌های جدید هزینه کنند؛ بنابراین نتوانسته‌اند برداشت کنند و بازگشت مالی داشته باشند.  
 
بارانی با اشاره به اینکه به‌دلیل بالارفتن قیمت کتاب‌ها، سرمایه کتابفروشان نیز به مرور آب می‌رود، عنوان کرد: اگر کتابفروش قبلا می‌توانست با یک میلیون تومان، 50 جلد کتاب خریداری کند، این میزان به مرور به 45 جلد، 35 جلد و کمتر تقلیل پیدا می‌کند که به معنای آب رفتن توان مالی کتابفروش است.
 
مدیر کتابفروشی مهرگان با بیان اینکه یک‌سال آینده، ضرر و آسیب‌‌های کاهش توان مالی کتاب‌فروشان مشخص می‌شود، گفت: هرچه کتاب گران‌تر شود، مشتری آن کمتر می‌شود. قشر اهل مطالعه و فرهنگی، از نظر مالی نسبتا ضعیف هستند؛ بنابراین باید در قیمت‌گذاری‌‌های کتاب به این قشر توجه شود.
 
وی در ادامه با اشاره به سختی‌ حرفه کتابفروشی، توضیح داد: برخی افراد بر این تصور هستند که کتابفروشی یک فعالیت راحت و آسان است؛ در‌حالی‌که اینگونه نیست، شما کتاب را در قفسه کتاب بگذارید و فکر کنید مشتری کتاب را از قفسه برمی‌دارد، همکاران معمولا روزی 10 تا 12 ساعت روی پا هستند و علاوه بر مشاوره به مخاطبان، باید مدام موجودی کتاب‌ها را چک کنند.
 
انباشت کتاب؛ یک چالش جدی
بارانی از انباشت کتاب به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی این‌روزهای کتابفروشان نام برد و گفت: امکان ندارد کتابفروشی را سراغ داشته باشید که بعد از حداقل 10 سال فعالیت، انباری از کتاب‌های باطله نداشته باشد و با انباشت کتاب‌هایش روبه‌رو نباشد.
 
وی ادامه داد: اغلب ناشران و کتابفروشان، هر میزان هم که موفق باشند باز هم با انباشت کتاب روبه‌رو می‌شوند، زیرا معمولا دوچهارم یا یک‌سوم هر کتابی که به کتابفروشی می‌آيد باقی می‌ماند و همین کتاب‌های یک جلدی در طول سال‌های مختلف منجر به انباشت آن‌ها می‌شود.
 
مدیر کتابفروشی مهرگان با بیان اینکه کتابفروشان باید حواسشان به این مساله باشد، عنوان کرد: من بسیاری از این کتاب‌ها را که اغلب چاپ قدیم هستند، در ورودی کتابفروشی گذاشته‌ام و به قیمت پایین می‌فروشم تا حداقل فضای کتابفروشی‌ باز شود و خریدار داشته باشد.

تغییر سالانه کتاب‌های درسی؛ آفتی به جان محیط زیست
بارانی همچنین به آثار مخرب کتاب‌های درسی در محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این کتابفروشی، قبلا کتاب‌های درسی را می‌فروختیم که الان دو سال است، آموزش و پرورش این کار را انجام می‌دهد، این کتاب‌های درسی که سالانه چاپ می‌شوند هزینه‌های زیادی برای محیط زیست دارد.
 
وی  عنوان کرد: شاهدیم هر سال متن کتاب‌های درسی تغییر می‌کند که گاهی این تغییرات زیاد و گاهی کم و فقط در حد یک یا دو صفحه است، علاوه‌براین کتاب‌های کمک‌درسی و کمک آموزشی براین اساس تغییر می‌کنند و همین موضوع آسیب‌های زیادی به همراه دارد.
 
بارانی با بیان اینکه سالانه کتاب‌های کمک‌آموزشی و کمک‌درسی زیادی خمیر می‌شود، ادامه داد: این موضوع در دوره کنونی که قیمت کاغذ بالا است و برای تهیه و تامین آن مشکلات زیادی وجود دارد، آثار مخربی بر محیط زیست دارد اما متاسفانه به چنین تبعاتی توجه نشده است.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود کتاب‌ها برای یک یا دو سال تغییری نداشته باشند و در این مدت مجموعه‌ای از استادان و معلمان خبره هر درس دور هم جمع شوند و یک اثر ماندگار تولید کنند؛ نه اینکه هر سال شاهد تغییر کتاب‌های درسی و بعد از آن آثار کمک‌درسی و کمک‌آموزشی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها