دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کوچ اجباری «سرزمین کتاب» از اهواز به شاهین‌شهر

به گفته مدیر کتابفروشی «سرزمین کتاب» در اهواز، کرونا، نوسان قیمت‌ها و تعطیلی‌های مکرر در این شهر موجب بسته شدن کتابفروشی «سرزمین کتاب» در اهواز و کوچ آن به شاهین شهر شد.

بنیامین سمالی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، ضمن گلایه از شرایط پیش آمده برای کتابفروشی «سرزمین کتاب» بیان کرد: این کتابفروشی از دوم اردیبهشت سال 98 کار خود را در فضایی با 1200 مترمربع در زیتون کارمندی اهواز با خودکار بیک 800 تومانی آغاز کرد، اما هنگام تعطیلی، قیمت خودکار بیک به 9600 تومان افزایش یافته بود!

سمالی افزود: عواملی چون: نوسانات قیمت، شیوع ویروس کرونا و جریمه‌های هنگفت تعزیراتی، اجاره بهای سنگین ملک، تعطیلی‌های پی در پی خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز و محدودیت‌هایی که تا ساعت 18 بعد از ظهر در اهواز اجرا شد، بدون در نظر گرفتن شرایط جوی و گرمای بالا که مردم در اهواز زودتر از ساعت 20 از خانه خارج نمی‌شوند، همه دست به هم داد و زمینه‌ساز تعطیلی این کتابفروشی شد.

وی با اشاره به فعالیت و تجربه 10 ساله‌اش در کتابفروشی شهر کتاب شاهین‌شهر (واقع در استان اصفهان) عنوان کرد: کتابفروشی شهر کتاب شاهین‌شهر در فضایی به مساحت 1500 مترمربع با اجرای برنامه‌های متنوع کتابخوانی و برپایی نمایشگاه‌های متعدد در طول این چند سال، توانست خدمات مفیدی به مخاطبان ارائه دهد. بر  همین اساس درصدد برآمدیم تا این خدمات را در اهواز به صورت مدرن‌تر اجرا کنیم؛ اما زور ما بر مشکلات نچربید.

مدیر سابق کتابفروشی «سرزمین کتاب» اهواز ادامه داد: این کتابفروشی در 6 ماه اول با استقبال خوب از فروش فوق العاده‌ای برخوردار بود. مراجعان کودک تا زمان تعطیلی کتابفروشی به اجبار خانواده از کتابفروشی دل می‌کندند؛ افزایش قیمت‌ها و کرونا کتابفروشی نوپایی را که هنوز جا نیفتاده بود، دچار مشکل کرد.

سمالی اضافه کرد: از اوایل امسال 120 درصد به قیمت لوازم التحریر اضافه شد و از سوی دیگر افزایش مداوم قیمت کاغذ که به دنبال آن ناشر را مجبور می‌کند تا فاکتور جدید با قیمت بالا به کتابفروشی ارائه دهد، توان حرکت در این مسیر را از ما سلب کرد.

وی در پایان با اشاره به اجرای طرح تابستانه کتاب بیان کرد: با توجه به تعداد 25 هزار جلد کتاب در این کتابفروشی و کتاب‌های انتقال داده شده از اهواز و عملکرد مثبت کتابفروشی شهر کتاب، اما متاسفانه در طرح‌های فصلی که در حال حاضر با اجرای تابستانه آن مواجه هستیم، یارانه کتابفروشان عادلانه تقسیم نمی‌شود و اعتبار تخصیص یافته در  دو روز اول طرح به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها