یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
یک طرح خوب را خراب نکنیم

مدیر کتابفروشی گوشه کتاب تاکید کرد؛ در طرح‌های فصلی بعضی از کتابفروشان تخفیف‌هایی را به درصد کلی طرح اضافه می‌کنند که همین کار رقابت میان کتابفروشی‌ها را سخت می‌کند؛ رقابتی که خارج از توان و پتانسیل عمومی نشر و کتابفروشی است.

محمد بیگلری، مدیر کتابفروشی گوشه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب گفت: این طرح در میان بسیاری از طرح‌های دیگری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تسهیل کتابخوانی اجرا کرده، توجیه و منطق بیشتری دارد.
 
وی افزود: طی دوره‌های قبل با توجه به قیمت کتاب‌ها، بودجه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته می‌شد عملا تناسبی نداشت اما اکنون در طرح تابستانه با افزایش بودجه و سقف خرید تا حد زیادی این مشکل مرتفع شده است.
 
بیگلری با بیان اینکه سقف 200 هزار تومان جوابگوی یک یا دو جلد خرید بود، عنوان کرد: نمی‌توان منکر تاثیر اجرای این طرح‌ها در فروش کتابفروشی‌ها بود زیرا کمابیش موجب ایجاد گردش در کار کتابفروشی‌ها می‌شود و در وضعیت کنونی فعالان این حوزه کارگشا است.
 
وی با طرح چند نکته در زمینه برگزاری طرح‌های فصلی خرید کتاب، توضیح داد: نکته اصلی این است که وقتی خرید کتاب با تخفیف در سایت‌های اینترنتی، فروش مستقیم ناشران و برخی از این طرح‌ها به یک رویه تبدیل شد، اغلب مخاطبان به دنبال این هستند که کتاب را به نوعی با تخفیف خریداری کنند.
 
بیگلری یادآور شد: استمرار این روند این آسیب را به همراه دارد که قیمت‌گذاری‌ها کاذب شود، هرچند در بخش زیادی از کتاب‌ها هم اکنون ایجاد شده و می‌توان حدس زد که در آینده عمومی‌تر شود که این موضوع برای مخاطب و اهالی صنف کتاب خطرناک است.
 
وی ادامه داد: فواصل کم بین طرح‌ها مساله مهمی است که بنظرم باید این فاصله بیشتر شود تا مخاطب به آن عادت نکند؛ زیرا شاهد هستیم کمی مانده به اجرای طرح‌های فصلی و مدتی پس از آن فروش در کتابفروشی‌ها افت پیدا می‌کند.
 
مدیر کتابفروشی گوشه کتاب با طرح این موضوع که چنین اقدامی نوعی به هم زدن نظم طبیعی و منطقی بازار کتاب و کتابفروشان است، گفت: شاید بهتر باشد کمتر روا‌ل‌های طبیعی بازار را دستکاری کنیم که البته این موضوع منافاتی با خوبی‌ها و مزایای این طرح‌ها ندارد؛ ولی ترجیح این است که بازار را به صورت مصنوعی دستکاری نکنیم.
 
بیگلری به نکته مهم دیگری در روند اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب اشاره کرد و یادآور شد: بعضی از همکاران ما به این رویه دامن می‌زنند و خودشان تخفیف‌هایی را به این درصد کلی طرح اضافه می‌کنند که همین کار رقابت میان کتابفروشی‌ها را سخت می‌کند؛ رقابتی که خارج از توان و پتانسیل عمومی نشر و کتابفروشی است و از نظر صنفی غیرقانونی و غیرحرفه‌ای است.
 
به گفته وی، این افراد از رانت‌ها و شرایط ویژه‌ای که دارند استفاده می‌شود و بعضا از روی ایجاد رقابت بین چند ناشر – کتابفروش این مساله رخ می‌دهد که موجب آسیب‌زدن به یک طرح خوب می‌شود و بهتر است که این طرح خوب را خراب نکنیم.
 
بیگلری همچنین درباره استفاده برخی از کتابفروشان از طرح‌های فصلی به نام خودشان هم گفت: طرح‌های فصلی در اصل یارانه و تسهیلات خرید کتاب است که ارشاد و دولت برای مصرف‌کننده و قشر کتابخوان در نظر گرفته تا راحت‌تر کتاب تهیه کنند؛ ولی برخی به اشتباه یا به عمد اسم این کار را می‌گذارند تخفیف.
 
وی در این زمینه توضیح داد: ما شاهد هستیم که برخی کتابفروش‌ها روی پوسترشان اسم کتابفروشی خود را می‌گذارند به طوری که گویی خودشان این تخفیف را داد‌ه‌اند که معتقدم این کار مسیر را به انحراف می‌کشاند زیرا اساسا این تخفیف از سوی کتابفروش یا ناشر داده نمی‌شود؛ اما برخی آن را به اسم خود تمام می‌کنند در حالی که باید تاکید شود یارانه و تسهیلات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها