چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و روانی جامعه ناشی از عدم کنترل هیجان‌ها است

زارع گفت: متاسفانه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و روانی جامعه ما ناشی از عدم کنترل هیجان‌ها و استدلال‌های نامناسب است. بیش از هفتاد درصد قتل‌ها به دلیل عوامل هیجانی رخ می‌دهد.

حسین زارع مترجم کتاب «هیجان و استدلال» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اینکه کتاب به موضوع مهم تعامل شناخت و هیجان اشاره دارد افزود: منشا این دیدگاه که حالت‌های هیجانی تحت تاثیر محتوای شناختی است به زمان ارسطو بر می‌گردد. این موضوع در مطالعات جدید هم ادامه دارد. از طرفی حالت‌های هیجانی هم بر فرآیندهای شناختی تاثیر دارد. در این راستا در این کتاب نحوه تعامل اخذ نتیجه و استنباط‌های استدلالی و هیجان‌ها در چند بخش بررسی شد. این کتاب شامل 9 فصل است که هر فصل به موضوع خاصی مربوط می‌شود. بلانشت با استفاده از یک تیم قوی سعی کرده است به طرح مبانی نظری و پژوهشی این موضوع بپردازد.

او ادامه داد: مطالب کتاب به لحاظ محتوایی دو لایه دارد: لایه اول به عنوان یک برداشت تخصصی و علمی‌ است و مخاطبان آن  دانشگاهیان هستند اما همه مطالب کتاب به عنوان لایه دوم می‌تواند عمومی‌سازی شود.

زارع در پاسخ به این سوال که نگاهتان نسبت به عمومی‌سازی دانشی که در این کتاب درج شده است چیست؟ گفت: این پرسش به قابلیت عمومی‌سازی محتوای کتاب اشاره دارد از آن جایی که هیجان‌ها بخش مهمی‌ از زندگی انسان است نوع هیجان و شدت هیجان می‌تواند حیات انسان‌ها و نظام شناختی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

این مترجم در خصوص ضرورت وجود این کتاب تاکید کرد: متاسفانه در خصوص هیجان‌ها و شناخت در زبان فارسی هیچ کتاب مستقلی وجود ندارد لذا کتاب حاضر در نوع خودش کاملا ضروری است. مباحث مختلف کتاب را می‌توان به صورت مهارتی و کارگاهی به اجرا درآورد. متاسفانه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و روانی جامعه ما ناشی از عدم کنترل هیجان‌ها و استدلال‌های نامناسب است. بیش از هفتاد درصد قتل‌ها به دلیل عوامل هیجانی رخ می‌دهد. امید است این کتاب فتح بابی برای موضوع مهمی‌ همچون شناخت و هیجان‌ها باشد.
  
درباره کتاب
انتشارات ارجمند کتاب «هیجان و استدلال» نوشته ایزابل بلانشت با ترجمه حسین زارع، مریم روشن و زهره رافضی را روانه بازار کتاب کرده است. واکاوی چگونگی تعامل بین شناخت و هیجان از دیرباز مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران بوده است. هرچند در گذشته دو موضع افراطی تأثیر شناخت بر هیجان و بالعکس دیده می‌شد، لیکن در جهان امروز با درک جزئیات مربوط به مؤلفه‌های شناخت و انواع هیجان از موضع افراطی قبلی فاصله گرفته شد و چگونگی تعامل بین آنها بررسی می‌شود. واقعیت امر این است که ارزیابی‌های شناختی و درک انسان‌ها، تجربه هیجانی را جهت می‌دهد، به عنوان مثال درک ما از معنای یک لطیفه ادبی باعث احساس خوشحالی و خنده می‌شود. از سوی دیگر حالت‌های هیجانی بر مؤلفه‌های شناختی اثر زیادی دارد؛ مثلاً هیجان‌ها باعث می‌شود تا شاهدان عینی در محاکم قضایی به گونه‌ای خاص اطلاعات را از حافظه بازیابی کنند. هیجان‌ها باعث تغییر نوع استدلال و سبک‌های تصمیم‌گیری می‌شود. کتاب حاضر نخستین اثری است که در حوزه هیجان و استدلال به زبان فارسی برگردانده شده است. استدلال به معنای چگونگی نتیجه‌گیری و استنباط از اطلاعات و داده‌ها است. استدلال یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شناخت عالی یا تفکر است که تعامل آن با هیجان‌ها در اثر حاضر کاوش و بررسی شد.

مطالب کتاب ضمن بهره‌مندی از مبانی نظری قوی و جدید، حاوی یافته‌های ارزشمند پژوهشی و کاربردی است. این کتاب در نه فصل تنظیم گردید، هر فصل به طرح یکی از چالش‌های بزرگ مرتبط با هیجان و استدلال اختصاص دارد. اثر حاضر بوسیله چند نفر از پژوهشگران و صاحب‌نظران تألیف شده است. ایزابل بلانشت سرپرست گروه مؤلفان و ویراستار اصلی کتاب است، ایشان استاد بخش روان‌شناسی در دانشگاه کبک تروا ریویر کانادا نیز هستند.

این کتاب در 304 صفحه با قیمت 67 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها