چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
دومین دوره جایزه «سرو» با تمرکز بر آثار پژوهشی و کتاب برگزار می‌شود

حمید نیلی، گفت: کارهای پژوهشی فاخری در زمینه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالب‌های پایان‌نامه، نمایشنامه، کتاب و ... در کشور تولید شده که متأسفانه کمتر دیده شده‌اند. لذا در دومین دوره جایزه «سرو»، هدفمان را روی آثار پژوهشی و کتاب متمرکز کردیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به منظور تجلیل از هنرمندان فعال تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دومین دوره جایزه «سرو» را ویژه تئاتر تلویزیونی و آثار مکتوب مربوط به دهه 90 (از سال 1390 تا سال 1399)، در مهرماه 1400 همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس، برگزار می‌کند.
 
حمید نیلی؛ مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره کیفیت برگزاری جایزه «سرو»، بیان کرد: نخستین دوره جایزه سرو، بر تولیدات تئاتر متمرکز بود. در سال 1398 حدود 250 اثر در کل کشور تولید شد که در آئین اختتامیه دوره نخست همزمان با عید غدیر خم، در شاخه‌هایی همچون کارگردانی تئاتر، بازیگری تئاتر و بهترین نمایشنامه، از کارهای برتر تجلیل شد.
 
وی ادامه داد: تاکنون کارهای پژوهشی فاخری در زمینه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالب‌های پایان‌نامه، نمایشنامه، کتاب و ... در کشور تولید شده که متأسفانه کمتر دیده شده‌ و بیشتر در قفسه کتابخانه‌ها یا کُنج پژوهشگاه‌ها مانده‌اند و مخاطبان آن‌ها نیز بیشتر پژوهشگران بوده‌اند. لذا در دومین دوره جایزه «سرو» هدفمان را روی آثار پژوهشی و کتاب متمرکز کردیم.
 
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، گفت: بعد از انتشار فراخوان، آثار بسیاری در بخش‌های تئاتر تلویزیونی، پایان‌نامه‌ها، مقالات، کتاب‌های پژوهشی و نمایشنامه‌، به دبیرخانه جایزه ارسال شد. براساس فراخوان، مهلت ارسال آثار پایان تیرماه 1400 اعلام شده بود که با توجه به استقبال خوبی که صورت گرفته، احتمالا این زمان تمدید خواهد شد.
 
نیلی، با اشاره به اهمیت توجه به آثار پژوهشی اعم از پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها در زمینه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار کرد: در این حوزه حرف برای گفتن بسیار است. در زمینه نمایشنامه‌نویسی و پژوهش در حوزه تئاتر انقلاب دفاع مقدس ، به‌طور کلی مشکل این است که بین این شاخه و پژوهشگران، گپی صورت نگرفته است. با توجه به ورود پژوهشگران جدیدی که خودشان دوران انقلاب و سال‌های دفاع مقدس را درک نکرده و پس از چند دهه از این رویدادها، به این عرصه وارد شده‌اند، شاید مبنای اصلی خلق درام در این حوزه کمرنگ شده یا تغییر شکل داده است. باید یک آشتی ملی بین این ژانر و نویسندگان و پژوهشگرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، صورت گیرد.


وی افزود: در حوزه دفاع مقدس، آثار بسیاری خلق شده که قابلیت‌های زیادی دارند. در کشورهای دیگر با گذشت نزدیک به یک قرن از جنگ‌ جهانی، هنوز برای موضوع مقاومت و با محوریت این جنگ‌ها، کارهای زیادی صورت می‌گیرد. نیاز ما، خلق درام‌های خوب در حوزه دفاع مقدس است. در سال گذشته چهار اثر فاخر تنها براساس پرتره شهدای دفاع مقدس ایجاد شد. هر کدام از شهدا، قابلیت‌های زیادی برای خلق آثار جذاب از سوی نویسندگان و اهالی تئاتر دارند.
 
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، با تأکید بر اهمیت پرداختن به خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس، گفت: ما خاطرات زیادی در این حوزه داریم که می‌توانند منبعی بسیار غنی برای خلق اثر باشند. در این راستا، سال گذشته نشست‌های «خاطره نمایش» را برگزار کردیم که براساس خاطراتی که در این نشست‌ها بیان می‌شد، اهالی تئاتر دست به خلق اثر زدند. این‌دست کارها انگیزه‌ای برای بازتولید و خلق آثار خوب با محوریت انقلاب و دفاع مقدس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها