جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
«باغچه‌ای پر از دعا» مستجاب می‌شود!

«مرتضی حاتمی» از انتشار تازه‌ترین کتابش برای کودکان با عنوان «باغچه‌ای پر از دعا» همزمان با 18 تیرماه (روز ملی ادبیات کودک و نوجوان) خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، مرتضی حاتمی نویسنده و روزنامه‌نگار ادبی در ایلام و عضو شورای کتاب کودک، گفت: «باغچه ای پر از دعا» عنوان تازه‌ترین کتابم برای کودکان است که از چند دعای کودکانه از زبان باغچه و درخت و گل و حیوانات برای مخاطبان گروه سنی «ب» تشکیل شده است و توسط «آرین هادی‌زاده» هنرمند نوجوان، تصویرگری و توسط انتشارات آفرینش ادب در 12 صفحه منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: توجه به ادبیات مذهبی برای مخاطبان کودک با بهره‌گیری از زبان غیر مستقیم، می‌تواند آموزه‌های معنوی را در آنان تقویت کند، زیرا با بهره‌گیری از زبان غیرمستقیم‌ و شخصیت‌های غیرانسانی ملموس، بهتر می‌توان مفاهیم خدامحوری را در قالب دعا و زبان ادبی شعر و داستان به مخاطب انتقال داد.

به گفته این داستان‌نویس، مفهوم خدا و حرف زدن با او یکی از مباحث مهم و جذاب در ادبیات برای کودک و نوجوان است که مورد استقبال قرار می‌گیرد و زبان غیرمستقیم، سادگی، صمیمیت و ساده بودن متن، موجب جذابیت و التذاذ در مخاطب می‌شود، زیرا یکی از مؤلفه‌های جذابیت در آثار ادبیات مذهبی، توجه و پرداخت معنا و مفهوم و محتوا به زبان غیرمستقیم و نیز بهره گیری از خلاقیت ادبی و پرهیز از بیان مستقیم است.

وی با اشاره به حساسیت‌های خاص در پرداختن به آثار ادبیات مذهبی تصریح کرد: پردازش به ادبیات مذهبی برای مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال، سختی‌ها و حساسیت‌های خاص خودش را دارد، زیرا مرز واقعیت و تحریف و خلاقیت بسیار ظریف و حساس و به هم نزدیک است و مؤلف در این موارد، دقت نظر، مطالعه عمیق و دقیق از منابع معتبر و مستند و رعایت مناسب از تخیل، نیاز دارد.

حاتمی عنوان کرد: در این اثر که کتاب برگزیده جشنواره کشوری نیایش در سال 99 است، تلاش شده مفهوم گفت‌وگو با خدا در قالب جملاتی کوتاه و ساده از زبان شخصیت‌هایی هم چون: درخت گیلاس، کرم خاکی، گل، باغچه، کفشدوزک و... بیان شود و در پایان کتاب، فضایی برای نگارش دعای خواننده پیش بینی شده تا بتواند به راحتی با خدا حرف بزند و دعایش را بنویسد.
 

حاتمی در خصوص تصویرگری کتاب گفت: تصویرگر این کتاب، نوجوانی 17 ساله و از سرمایه‌های آینده هنر تصویرگری کتاب کودک است که با دقت و تلاش خلاقه کتاب را با استفاده از تکنیک‌های کُلاژ (تکه چسبانی)، گواش و آبرنگ تصویرگری کرده و می‌توان به بالندگی و توفیقش در آینده، امید بست.

نویسنده رمان نوجوان «راز کوچه باغ هفت توت» با اشاره به 18 تیر؛ روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: امیدوارم روز «ادبیات کودک و نوجوان» که با درگذشت استاد «مهدی آذریزدی» پیشکسوت بازنویسی ادبیات کلاسیک برای نوجوانان، در تقویم ثبت شده، شاهد اتفاق‌های خوب و مبارک در این حوزه باشیم و مؤلفان، ناشران، تصویرگران و تمام تلاشگران این ادبیات زیربنایی و مؤثر در بالندگی ادبیات بزرگسال؛ نگاه هایی تازه‌تر و جدی تر به این ادبیات داشته باشند و با آفرینش و انتشار آثار خلاقه، در مسیر بالندگی بهتر آن گام‌هایی بلند بردارند. هر چند میزان تلاش و همت مجموعه تلاشگران ادبیات کودک و نوجوان به میزان حمایت‌های حداکثری دولت بستگی دارد و امیدوارم این روز مثل سایر روزهای ثبت شده در تقویم فقط «برای یادآوری نباشد» زیرا زیربنا و ریشه تعالی فرهنگی یک جامعه، داشتن ادبیات کودک و نوجوان درشت محتوا، خلاقه و جدی است، ادبیات کودک و نوجوان قوی و حرفه ای، جامعه‌ای شاد و با نشاط، دانا و آگاه به حقوق شهروندی و مباحث اجتماعی تربیت می‌کند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و اثرات آن بر ادبیات و نشر کتاب، گفت: اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر تمام ابعاد زندگی انسان معاصر کاملاً هویداست و در این میان ناشران و مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان نسبت به سایر حوزه ها بیشتر دچار مشکل و ضرر و زیان مالی شده‌اند. تیراژ کتاب بسیار پایین آمده و هنر- صنعت نشر دچار رکود و ایستایی شده و اغلب ناشران و مؤلفان تمایلی برای انتشار آثارشان ندارند، زیرا مخاطب به سمت فضای مجازی تغییر ذائقه داده و بخشی از ادبیات نیز در هوای فضاهای مجازی نفس می‌کشد و ناشران و مؤلفان نیز با این نگاه در حال پوست اندازی و تغییر محتوای تولیدی برای جوامع هدف اند.

حاتمی در پایان از انتشار مجموعه داستانک دیگری از خودش با عنوان «کرونا؛ آتش بدون دود» توسط نشر «باشور» در روزهای آینده خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها