یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
غنی‌سازی عشق با کتاب

توصیه درمانگران به زوج‌های نیازمند به غنی‌سازی عشق، «هشت گفت‌وگو برای تجربه عشق پایدار» است؛ چراکه عشق پایدار به مراقبت، توجه، زمان، و به‌روزرسانی احتیاج دارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بی‌شک در دنیای فناوری‌زده امروزی که تمام کارها و فعالیت‌ها ماشینی شده است، انسان‌ها تلاش کمتری برای گذران وقت با یکدیگر می‌کنند؛ شاهد این گزاره میزان و تعداد مراجعان در کلینیک‌های مشاوره برای درمان روابطی است که با شکست مواجه شده یا در آستانه انحلال است؛ بنابراین باید گفت امروزه برای حفظ روابط باید تلاش چندبرابری نسبت به گذشته داشت و حتی می‌توان گفت باید با پیگیری راهکارهای جدید به استحکام روابط کمک کرد.
 
گفتنی است روابط زناشویی، یکی از مهم‌ترین رویکردهای اجتماعی است که در صورت آسیب‌خوردن به بدنه آن بهایش را باید آحاد جامعه بدهند؛ چراکه خانواده کوچکترین نظام اجتماعی است که روابط زناشویی نقش جدی در حفظ این نظام دارد.
  
در این میان کتاب «هشت گفت‌وگو برای تجربه عشق پایدار» نوشته جان م. گاتمن، جولی ش. گاتمن، داگ آبرامز، راشل ک. آبرامز با ترجمه فاطمه نادری و عباس موزیری، راهکارهای رسیدن به یک زندگی زناشویی موفق را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. فاطمه نادری از مترجمان این اثر در گفت‌وگو با ایبنا گفت: جان و جولی گاتمن بیش از چهار دهه از عمر خود را صرف مشاهده و پژوهش درباره روابط زوجی و تعامل‌های بین زن و شوهر کرده‌اند. حاصل این چهل‌واندی سال مطالعه، فرمولی است که درباره روابط زناشویی سالم به دست آورده‌اند و در کتاب «هشت گفت‌وگو برای تجربه عشق پایدار» و کتاب‌های دیگر آن را به زوج‌ها عرضه داشته‌اند. این کتاب به منظور خودیاری برای کمک به زوج‌ها تدوین شده است تا با گذاشتن قرارهای عاشقانه با هم درباره موضوع‌ها و مسائل بحث‌برانگیز و استرس‌زای زندگی گفت‌وگو کنند.
 
وی افزود: امروزه زندگی ماشینی بیشتر وقت زن و شوهر را گرفته است و دغدغه کار، فرزندان، تکنولوژی، رسیدگی به امور خانه، مراقبت از اعضای سالخورده یا بیمار خانواده و هزاران مشغله دیگر فرصت گفت‌وگو را از زوج‌ها گرفته است. به همین دلیل زن و شوهر کمتر از 40 دقیقه در هفته با هم حرف می‌زنند و این در حالی است که انجام این گفت‌وگوها و صحبت درباره این هشت موضوع مهم در رابطه زناشویی به تقویت و تحکیم عشق بین زن و شوهر کمک شایانی می‌کند.
 

 
به گفته این مترجم، هدف از ترجمه این کتاب پرکردن شکافی است که در رابطه زوجی مراجعان می‌بینیم. عشق پایدار به مراقبت، توجه، زمان و به‌روزرسانی احتیاج دارد.
 
نادری با اشاره به مخاطبان این اثر گفت: مخاطب این کتاب همه کسانی هستند که در رابطه عاطفی قرار دارند. چه زوج‌هایی که با تردید و گاهی کم‌رویی از هم سؤال می‌کنند تا همدیگر را بهتر بشناسند و عشقشان را بنا کنند و چه افرادی که مدت‌ها از رابطه آنان می‌گذرد؛ ولی درخت عشقشان در حال خشکیدن است و نیاز به هرس‌کردن و کوددهی و رسیدگی دارد. خواندن این کتاب به تمام مشاوران و روان‌شناسان حوزه خانواده و زوج نیز توصیه می‌شود تا در درمان خود با زوج‌هایی که نیاز به غنی‌سازی عشق دارند، از آن استفاده کنند.
 
وی افزود: هدف از چاپ این کتاب معرفی فنون و رویکردهای مؤثر برای انجام گفت‌وگو و شناسایی موانع گفت‌وگو به جامعه روانشناسی و زوج‌درمانی و زوج‌ها بوده است. ارائه چارچوب گام‌به‌گام و دقیق درباره نحوه گفت‌وگو، محل آن، سؤالاتی که باید از هم کنند، دستورالعملی بی‌نقص به زوج می‌دهد تا حتی بدون کمک درمانگر نیز با هم درباره موضوعات دشوار و تعارض‌برانگیز رابطه زناشویی صحبت کنند.
 
این مترجم خاطرنشان کرد: از آنجا که زندگی ماشینی فرصت با هم بودن و گپ‌وگفت زن و شوهر را سلب کرده است، به نبود منبع ارزشمندی برای معرفی اصول اولیه گفت‌وگو پی برده‌ایم. از طرف دیگر، در سایر منابع خودیاری، خاصه درباره ازدواج‌هایی که چند سال از آنها می‌گذرد، بر ضرورت به‌روزرسانی نقشه عشق، کمتر توجه شده است، لذا بیم آن می‌رود این امر مهم فراموش شود. مخصوصا که بهترین هدیه‌ای که والدین می‌توانند نثار فرزندان خود کنند، عشق و رابطه دوستانه‌ای است که میان خود آنان وجود دارد.

این اثر بهار امسال از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها