دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
برنامه‌های هشتمین همایش ادبیات کودک در شیراز تشریح شد

مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک شیراز از برگزاری هشتمین همایش دانشگاهی ادبیات کودک با شعار «ادبیات کودک: پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» در روزهای 29 و 30 اردیبهشت ماه جاری خبر داد.

سعید حسام‌پور، مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، اظهار کرد: محورهای همایش ضرورت بازبینی نقدو نظریه موجود ادبیات کودک و آثار خلاق منتشر شده در این قلمرو، بررسی چگونگی نگرش پساانسان‌گرایی و نقد آن به ادبیات کودک مدرن، بررسی و مقایسه نمونه‌های آثار پساانسان‌گرا در ادبیات کودک و نوجوان ایران و جهان، ارزیابی آثار منتشر شده برای کودکان و نوجوانان در ایران و جهان در ارتباط با کرونا و بررسی تحولاتی که در دوران پساکرونا در انتظار نقد و نظریه و نیز آثار خلاق ادبیات کودک است.
 
استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز دیگر محورهای همایش هشتم ادبیات کودک به میزبانی دانشگاه شیراز را چگونگی تحولات عصر دیجیتال و سرنوشت و مسیر ادبیات کودک در این عصر برشمرد و افزود: تحلیل درهم‌تنیدگی پساانسان‌گرایی، پساکرونا و دیجیتال و تاثیر آن‌ها بر ادبیات کودک و ضرورت بازبینی در نظریه و عمل در ادبیات کودک از سوی دست‌اندرکاران دیگر موضوع همایش یادشده است.
 
حسام‌پور که به تازگی نخستین جایزه پژوهش ادبی «سیمین» را در شیراز دریافت کرد، گفت: روز نخست همایش که از ساعت 14 تا 15.30 ادامه دارد، پروفسور «کارین موریس» پیرامون «وقتی کودک پساانسانی با کتاب‌های تصویری ملاقات می‌کند: بدن‌های به هم پاسخگو و گشاده» سخنرانی خواهد داشت. سپس کاوه سیف با موضوع «سخنی درباره تصویرگری و همکاری با کارین موریس» به ارایه سخن می‌پردازد.
 
مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با بیان اینکه در ادامه برنامه‌های روز نخست جلسه پرسش و پاسخ از ساعت 15.10 برگزار می‌شود، پیرامون برنامه‌های روز دوم همایش عنوان کرد: در بخش دوم برنامه‌ها که از ساعت 16 آغاز می‌شود ابتدا دبیر علمی همایش به ارایه گزارش خواهد پرداخت.
 
دبیر علمی همایش ادبیات کودک دانشگاه شیراز از سخنرانی دکتر حمید نادگران، رییس دانشگاه شیراز در این مراسم خبر داد و گفت: سپس افسون امینی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ارایه سخن می‌پردازد. همچنین در ادامه این روز، امیرعلی نجومیان پیرامون «پساانسان‌گرایی: کلید شناخت ادبیات کودک» در ساعت 16.40 سخنرانی خواهد داشت.
 
حسام‌پور به تشریح پنل‌های روز نخست این همایش پرداخت و گفت: در نشست نخست که از ساعت 17.30 به دبیری دکتر کاووس حسن‌لی آغاز خواهد شد، حمیدرضا شاه‌آبادی درباره آینده نشر کتاب کودک، علی‌اصغر سیدآبادی درخصوص ادبیات کودک: میدان رقابت ژن‌ها و ماشین‌ها، حسین شیخ‌الاسلامی پیرامون صورت‌بندی ادبیات کودک و نوجوان در عصر پسادیجیتال: پرسش‌های بنیادین، امین ایزدپناه با موضوع پساانسان‌گرایی، کتاب‌های تصویری و مسئله تفکر: گشودگی به روی هستی، سبا میرحسینی با موضوع اهمیت داستان‌سرایی ترارسانه‌ای در ژانر پسافرجام‌گرایی در زمان همه‌گیری و مسعود بیننده، بیان کریمی و آرش مهربان به تحلیل گفتمانی ادبیات کودک: بازنمایی ارزش‌ها و مفاهیم فراانسان‌گرایانه در رمان «توپی روی آب» می‌پردازند.
 
به گفته دبیر علمی همایش ادبیات کودک شیراز، برنامه‌های پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 از ساعت 15 با برگزاری نشست تخصصی به دبیری فریده پورگیو آغاز می‌شود. در این نشست داوود خزایی با موضوع اسب‌های اساطیری در ادبیات کودک ایران، مهدی یوسفی با موضوع افول نقد مطبوعاتی کودک، فرزانه آقاپور پیرامون ژرف‌کاوی روایت‌های مهاجرت در ادبیات کودک و نوجوان ایران، فهیمه حیدری به بررسی انتقادی آثار پیشگامان علمی و تخیلی در ایران می‌پردازند. در ادامه این نشست محمدرضا دبیرنیا از ساعت 16.20 بررسی تطبیقی خودآگاهی زیست‌محیطی و رابطه انسان/غیر انسان در آثار قرنطینه از «جنیفر.ای.نیلسون و طاعون آلبر کامو با رویکرد پساانسان‌گرایانه خواهد داشت.
 
وی از برگزاری نشست سوم همایش ادبیات کودک در این روز خبر داد که از ساعت 17 آغاز خواهد شد و دبیر این نشست دکتر زرین واردی است.
 
به گفته حسام‌پور، در نشست سوم، نگین بی‌نظیر و فاطمه رقایب‌پور پیرامون آلوده‌انگاری کریستوا و تجربه بدن‌مندی در بلوغ دختران(تحلیل سه رمان هستی، سنجاب ماهی عزیز و دختر ته کلاس)، مهناز جوکاری با موضوع ابژگی و عاملیت(نشانگان پارادوکسی برساخت سوژگی پسران در رمان نوجوان)، مسعود مجاوری آگاه درباره مقایسه پدیده مکان بودگی دیداری در رسانه‌های ارتباط جمعی در دوران کرونایی و پساکرونایی، سودابه شکراله‌زاده و آمنه عالی پیرامون آیا متن کودک را در آغوش می‌گیرد؟ کندوکاو خواننده نهفته در داستان‌های کتاب‌های فارسی دوره اول دبستان(اول تا سوم) و در نهایت معصومه مرادی با موضوع ویروس کرونا در شعر کودک و نوجوان به سخنرانی می‌پردازند.
 
یادآور می‌شود: برنامه‌ها و نشست‌های هشتمین همایش ملی ادبیات کودک دانشگاه شیراز بر بستر فضای مجازی است و ورود برای عموم علاقه‌مندان از طریق لینک‌های معاونت فرهنگی-اجتماعی دانشگاه شیراز، به آدرس https://www.aparat.com/farhangi.shirazu و اینستاگرام farhangi.shirazu امکان‌پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها