پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
ذکر خواب‌های بلوط، صیقل‌خورده شعر بود

علیرضا شکر ریز معتقد است: قاسم آهنین جان، سال‌ها در کوره‌های شعر آبدیده، صیقل‌خورده و رنج شعر را کشیده بود و می‌توان گفت که ده‌ هفتاد دوران طلایی شعر این شاعر آیینی محسوب می‌شود.

علیرضا شکر ریز؛ شاعر خوزستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با بیان اینکه از سال‌ها‌ی آشنایی‌اش با آهنین جان زمان زیادی گذشته، اظهار کرد : از ابتدای سال 1371 با وی آشنا شدم و همانگونه که در شعر تبحر داشت در خندیدن، شوخی کردن و خنداندن دیگران هم مهارت خاصی داشت. هرچند ترجیح می‌دهم که وارد جزئیات نشوم، اما این شاعر فرزانه در زندگی رنج‌های بسیار کشید.

شکر ریز درباره سبک شعری آهنین جان، گفت: سبک شعری ایشان ریشه در جریان شعر موج ناب دارد و به دو بخش تقسیم می‌شود که شعرهای اولیه‌اش تا اواخر دهه 80، بیشتر سمت‌وسوی موج ناب، همراه با رویکردی هستی‌شناسانه داشت و شعرهای دوره‌ دوم ایشان که از اواخر دهه هشتاد به بعد شروع شد، با شعرهای آیینی او نمود پیدا کرد و رویکردی معرفت‌شناسانه داشته است. هرچند گاهی بعضی از شعرهای قاسم در دهه نود، تنه به سبک شعرهای دیگر نیز زده است.

مولف «مجموعه یک روز قرن‌ها بعد شد»، ادامه داد: شعرهای اولیه‌ آهنین جان که بیشتر با موضوع آزاد اتفاق می‌افتد، همان‌طور که خودش معتقد به کشف و شهود بود، نگاهی هستی‌بخش دارد، اما در شعرهای آیینی‌اش توجه مخاطب براساس نگاه معرفت‌شناسی است.

رئیس انجمن شعر سپید اهواز اضافه کرد: قاسم آهنین جان تلاش کرد با نگاهی عمیق به اشیاء و پدیده‌ها و پیوند میانِ آن‌ها در شعر، حرکتی ذهنیت‌گرا و گاه انتزاعی به اجرا در بیاورد.


نویسنده « بنویس با قلب کوچک من» با توضیح اینکه آهنین جان در حرکت‌های متن، رویکرد متافیزیکی داشته، گفت: وی با فضاسازی‌هایی که در شعر ایجاد کرد، از تصویرسازی به‌گونه‌ای بهره برد که سرنوشت معنا، اشیاء و تصاویر حرکت پیش‌رو به‌سوی سمبل و نماد بود.

شکر ریز، «ذکر خواب‌های بلوط» از آهنین جان را یکی از بهترین آثارش دانست و افزود: وی روحیات مخصوصی داشت. هرچند به شخصه خیلی موافق با این رویکرد نبودم، اما با توجه به اینکه این شاعر سال‌ها در کوره‌های شعر آبدیده بود، صیقل‌خورده‌ شعر شده بود و رنج شاعری را کشیده و همچنین در زمینه شعر آیینی هم اشعاری سروده است. در این شب‌های پرعظمت قدر دعا می‌کنم، زیر سایه الطاف خداوندی، روحش تا ابد شاد و قرین رحمت الهی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها