چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
قاسم آهنین‌جان شاعر خوزستانی درگذشت

قاسم آهنین‌جان شاعر خوزستانی پس از ماه‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در سن 63 سالگی درگذشت.

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خوزستان شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با اعلام این خبر گفت: مرحوم قاسم آهنین جان مدتی با بیماری سرطان فک درگیر بود و پیگیری‌های زیادی برای درمان وی انجام  شد و تا همین اواخر با هم در ارتباط بودیم اما پیشرفت بیماری شدید بود و همزمان چند بیماری را با هم داشت که امکان انتقال وی به تهران را غیر ممکن کرد؛ تا اینکه پس از مدتی بستری در بیمارستان سرانجام امروز به لقا الله پیوست. 

محمد جوروند که خود در حوزه شعری دستی بر آتش دارد، با اشاره به ویژگی‌های شعری مرحوم «آهنین جان» بیان کرد: آن مرحوم در حوزه شعر سپید، صاحب نظر، منتقد و هم‌طراز شاعران بزرگ در دوره معاصر بود و نظرات زیادی در مورد شعر ایشان توسط شاعران بزرگی داده شده است. محتوا و مضامین شعری‌ا‌ش مذهبی و در مورد اهل بیت (ع)، دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و انقلاب اسلامی بود و امام حسین (ع) نقش مهمی در شعر «آهنین جان» داشت و همین عامل، شعرش را با دیگر شاعران سپیدگو متمایز می‌کرد.

این مقام مسئول فرا بومی بودن را یکی از مولفه‌های بارز اشعار آهنین جان دانست و تصریح کرد: شعرش فقط مختص بوم و جغرافیای خوزستان نبود بلکه در خوانش شعر او حسی فرا بومی با مفاهیم انسانیِ  والا به مخاطب انتقال داده می‌شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان گفت: زمان و مکان آیین تشییع و تدفین این شاعر متعاقبا اعلام خواهد شد.

یادآور می‌شود، آهنین جان آثاری چون «ذکر خواب‌های بلوط»، «شاعر مرگ خویش می‌داند» «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه»، «برق رگ‌ها بر پولاد دریا»، «سوسن خاموش به‌وقت فراق»، «عطر غریب غزال مشرق‌ها» و... را در پرونده کاری خود برای مخاطبان علاقه‌مند به ثبت رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها