دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
رفع نقایص نمایشگاه مجازی کتاب زمان‌بر است/ آغاز پاییز؛ بهترین زمان برای دومین دوره

به گفته احد رضایی، بهترین زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب پایان فصل تابستان و اوایل پاییز است؛ زیرا فرصتی برای نمایندگان ناشران خارجی فراهم می‌شود تا تازه‌های نشر جهان را به کشور وارد کنند.

احد رضایی مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: من به عنوان یک ناشر و نماینده انجمن از ایده برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در پایان فصل تابستان و ابتدای پاییز -که فصل شروع مدارس و دانشگاه‌ها است- استقبال می‌کنم؛ زیرا به‌نظرم بهترین زمان برگزاری آن است.
 
وی با بیان اینکه نرم‌افزار و سخت‌افزار نمایشگاه اول دچار مشکلاتی بود، عنوان کرد: اگر قرار است نمایشگاه با همان مشکلات و نقاط ضعف برگزار شود، نمی‌توانیم به موفق‌بودن نمایشگاه امیدوار باشیم و معتقدم نمایشگاه دوم باید در دو حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با تغییرات جدی همراه باشد و تقویت شود.
 
رضایی افزود: در این زمینه پیشنهادهای خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده‌ایم؛ چون بحث پست بزرگترین مشکل ما در روند اجرایی بود؛ در بخش خارجی قیمت کتاب‌ها نسبت به آثار زبان فارسی بسیار بالا است و اگر بسته‌ای بدون رسید پستی از ناشر گرفته شود، در صورت بروز مشکل قابل پیگیری نیست.
 
وی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: در نمایشگاه اول یکی از بسته‌های کتاب ما دچار مشکل شد؛ به‌طوری که مشتری اعلام کرده بسته به دست او نرسیده و از سوی دیگر اداره پست ادعا می‌کند که بسته‌ای را تحویل نگرفته؛ در صورتی که اسناد و مدارک نشان می‌دهد که این بسته مهر خورده است.
 
رضایی با بیان اینکه قیمت این کتاب ۶۰۰ هزار تومان است، گفت: این نمونه از جمله موضوعاتی است که باید در یک جلسه مشترک بین شرکت پست، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان ناشران به آن پرداخته شود و ارسال کتاب‌هایی که ارزش آ‌ن‌ها از یک سقفی بالاتر است، حتما با دریافت رسید انجام شود.
 
وی یادآور شد: به‌روزرسانی نر‌م‌افزار فروش، امکان جستجوی کتاب‌ها و مشخص‌نبودن حقیقی یا حقوقی‌بودن مشتریان همچنین الزام ناشران به درج مهر برای فاکتورهای فروش کتاب از جمله موضوعاتی است که باید برای رفع آن‌ها در نمایشگاه دوم حتما اقدام شود.
 
رضایی با اشاره به زمان خوب و مناسب تسویه حساب ناشران حاضر در نمایشگاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: با توجه به پایان سال و مشکلات اقتصادی مختلف اما مسئولان ارشاد به وعده خود عمل و همه حساب و کتاب ناشران را پرداخت کردند که جای تشکر دارد.
 
به گفته وی؛ باید زمینه‌ای فراهم شود که برخی از مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طی ماه‌های آتی حل شود تا در نمایشگاه دوم ناشران همچنین مخاطبان برای خرید کتاب با کمترین ایراد و مشکل روبرو شوند.
 
رضایی همچنین به نبود کتاب‌های جدید خارجی اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که موجودی کتاب‌های خارجی در نهایت فقط ۴۰ درصد نیاز متقاضیان را تامین می‌کند و چیزی در حدود ۶۰ درصد کمبود کتاب داریم که باید فرصت داشته باشیم تا آن را تامین کنیم.
 
وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات ارزی همچنین ترخیص از گمرک، کتاب‌ها تا چهار ماه آینده هم به کشور نمی‌رسند زیرا تا بخواهیم سفارش‌ها را جمع کنیم و برای ناشران ارسال کنیم زمان زیادی می‌برد، از سوی دیگر حسابی برخی از همکاران بسته است زیرا به دلیل عدم فروش کتاب‌هایشان در سال قبل نتوانسته‌اند با ناشران تسویه حساب کنند.
 
رضایی همچنین به برخی موارد دست و پاگیر قانونی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به مقررات سخت‌گیرانه ورود کالا در سیستم گمرک، بانک مرکزی و سایر موارد زمان بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم کتاب‌های مورد نیاز بازار را تامین کنیم و برگزاری نمایشگاه برای فصل تابستان و اوایل پاییز گزینه مناسبی است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط