یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
خاطرات رزمندگان ارتش هنوز برای اهالی قلم و هنر بکر است

مدير حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي گفت: هنوز می‌توان گفت که خاطرات شهدای گرانقدر ارتش، خانواده معظم شهدای ارتش و رزمندگان، آزادگان، جانبازان و ایثارگران ارتش، بستر بسیار بکری برای فیلم‌نامه‌نویسان، نمایش‌نامه‌نویسان، داستان‌نویسان و سایر اهالی قلم و هنر محسوب می‌شود.

سرهنگ محسن صادق‌نیا، مدير حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کاستی‌هایی که تاکنون در پرداختن به شهیدان ارتش جمهوری اسلام ایران وجود دارد، گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های دفاع مقدس بیش از ۴۶‌هزار شهید، بیش از ۱۹۰ هزار جانباز و بیش از ۲۴‌هزار آزاده تقدیم این آب و خاک کرده است. همچنین بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار رزمنده در قالب تیپ‌ها لشکر‌ها و ... در جنگ شرکت کرده‌اند. با این حال متاسفانه سهم پرداختن به این شهدا و ایثارگران در آثار مکتوب و سینمایی چشمگیر نیست.

جوان‌ترين سرهنگ ارتش جمهوري اسلامي ايران با تاکید بر این که چرایی این امر نیازمند آسیب‌شناسی و تحقیقات کارشناسی است، افزود: یکی از دلایلی که سبب شده است سازمان‌های فرهنگی و تبلیغی متولی در سراسر کشور کمتر به این موضوع ورود کنند، اهتمام ارتش به اصول و مبانی حفظت اطلاعات در سال‌های دفاع مقدس است. این کار سبب می‌شد که امکان کمتری برای ثبت وقایع از طریق عکس و فیلم وجود داشته باشد که البته این امر، به پیروز‌های بزرگی برای کشور انجامید؛ به طوری که هنوز شیرینی آن در کام مردم حس می‌شود.

مدیر انتشارات سوره سبز یادآور شد: اما ثبت رشادت‌های نیروی زمینی ارتش در حافظه تاریخی مردم و استمرار آن در سال‌های آتی نیازمند توجه به ثبت و ضبط خاطرات فرماندهان، جانبازان، ایثارگران و خانواده معظم شهدای ارتش است. باید در قالب داستان، فیلم، مستند و سایر ابزار هنری به نقش و جایگاه ارتش جهوری اسلامی ایران در حفظ کیان این مرز و بوم در سال‌های دفاع مقدس و حتی پس از آن پرداخته شود.

نویسنده آثار داستانی درباره شهیدان ارتش با تاکید بر لزوم ارتقای عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی کشور که اعتباراتی مشخص دارند، به تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ارتش اشاره کرد و گفت: این پایگاه بر اساس ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده است و به معرفی شهیدان ارتش به صورت روزانه و در قالب زندگینامه، وصیت‌نامه و عکس می‌پردازد. همچنین طی سال‌های اخیر اقدامات موثری در زمینه انتشار کتاب و نشریات، سرگذشت‌نامه، چاپ و تکثیر وصایای شهدا و ثبت و ضبط خاطرات شفاهی فرماندهان ارتش و پیشکسوتان رزمندگان دفاع مقدس صورت گرفته است.

سرهنگ صادق‌نیا یادآور شد: با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، هنوز می‌توان گفت که خاطرات شهدای گرانقدر ارتش، خانواده معظم شهدای ارتش و رزمندگان، آزادگان، جانبازان و ایثارگران ارتش، بسیار دست‌نخورده است و بستر بسیار بکری برای فیلم‌نامه‌نویسان، نمایش‌نامه‌نویسان، داستان‌نویسان و سایر اهالی قلم و هنر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش داریم با بهره‌گیری از توان هنر، قلم، ادبیات، سرود، ساخت فیلم، انیمیشن، داستان کودک و بهره‌گیری از قدرت نفوذ داستان در ذهن عموم افراد، با معرفی شهدای مردم برای مردم و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت جهاد و شهادت گام‌های خوبی برداریم. من به عنوان مدير حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس نيروی زمينی ارتش جمهوري اسلامي ايران از تمامی اهالی قلم و هنر دعوت می‌کنم برای پرداختن به این موضوعات و بیان حقایق، وقایع و معارف دفاع مقدس و انعکاس آن در قالب داستان فیلم و ورود کنند. ما می‌کوشیم با امکاناتی که در اختیار داریم، ارتباط موثری میان اهالی قلم و هنر با خانواده ایثارگران نیروی زمینی ارتش شکل دهیم.

به گفته جوان‌ترین سرهنگ ارتش، هرچند نیروی زمینی ارتش می‌کوشد با برپایی یادواره‌ها، برگزاری همایش‌ها یاد شهیدان ارتش را گرامی دارد؛ اما از آن‌جا که تولیداتی چون فیلم‌نامه، نمایش‌نامه، ساخت فیلم مستند و انتشار آثار مستند نقش مهمی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارد، «حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس نيروی زمينی ارتش جمهوري اسلامي ايران» طرح‌های ویژه‌ای در این زمینه دارد و تا پایان سال جاری شاهد آثار خوبی در این زمینه‌ها خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها