یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها مردم سراغ سایت‌های فروش با تخفیف بالا می‌روند

مدیر کتاب‌فروشی لارستان گفت: با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها اگرچه خرید تلفنی و اینترنتی انجام می‌شود اما مردم به سراغ سایت‌هایی می‌روند که کتاب را با تخفیف عرضه می‌کنند؛ یعنی کتاب‌فروشان در این رقابت ناعادلانه دور زده می‌شوند.

محسن بهشتیان مدیر کتاب‌فروشی لارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها طی ۹ روز گذشته گفت: فروش کتاب طی ۹ روز اخیر بسیار کاهش داشته و به یک سوم رسیده است و اگرچه ما فروش تلفنی کتاب داریم و همکارانمان فروش اینترنتی هم دارند اما بیشتر مشتریانمان ترجیح می‌دهند خرید حضوری داشته باشند.
 
وی ادامه داد: در این دوران سایت‌های فروش کتاب وضعیت خوبی دارند زیرا با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها بسیاری از مردم به سراغ این سایت‌ها می‌روند که کتاب‌ها را با تخفیف عرضه می‌کنند.
 
بهشتیان با بیان اینکه این رقابت ناعادلانه‌ای بین کتاب‌فروشان و سایت‌های اینترنتی است، عنوان کرد: تخفیف‌های کتاب که در سایت‌ها و فضای مجازی وجود دارد موجب می‌شود خریدار به سراغ سایت‌ها بروند و سراغ خرید کتاب از کتاب‌فروش نمی‌روند و این رقابت دور زدن کتاب‌فروشی‌ها است که در کرونا و قرنطینه شدت می‌گیرد و نتیجه آن به آسیب‌پذیرترین حلقه صنعت نشر یعنی کتاب‌فروشان می‌رسد.
 
وی همچنین درباره تبعات این تعطیلی‌ها تاکید کرد: از تبعات آن می‌توان به آسیب به کتاب‌فروشی‌ها اشاره کرد زیرا هزینه‌های جاری یک کتاب‌فروشی مثل اجاره‌بها، حقوق پرسنل و سایر هزینه‌های ماهانه پابرجاست اما درآمدها به شکل چشمگیری کاهش دارند و این روند آسیب جدی به فروشگاه‌های کتاب می‌زند هرچند این وضعیت برای خیلی دیگر از مشاغل هم وجود دارد.
 
وی تاکید کرد:‌ این روزها درحالی که بسیاری از مشاغل مشغول کار و فعالیت هستند اما کتاب‌فروشی‌ها تعطیل‌اند؛ درحالی که فعالان این صنف می‌توانستند برای فروش و رفت و آمد داخل فروشگاه نظارت داشته باشند و از تجمع جلوگیری کنند.
 
بهشتیان با بیان اینکه اختصاص ویترین در جلوی کتاب‌فروشی و جلوگیری از ورود مشتری به فروشگاه، یکی از این راهکارها است، گفت: از سوی دیگر امکان حضور محدود مشتریان در کتاب‌فروشی‌ها و با سایر تمهیدات می‌توان شرایطی در نظر گرفت که کتاب‌فروشی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها