شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
تخفیف بیش از 10 درصد نمایشگاه مجازی به کتاب‌‌فروشان آسیب می‌زند

مهدی حسین‌زادگان، اختیاری شدن میزان تخفیف در دومین نمایشگاه مجازی برای ناشران را به‌معنی حمایت از کتاب‌فروشان می‌داند و معتقد است، استقبال از دومین نمایشگاه مجازی کتاب در مقایسه با نخستین دوره افزایش پیدا ‌می‌کند.

مهدی حسین‌زادگان، مدیر فروشگاه نشر ققنوس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره حضور نشر ققنوس در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: اگر میزان تخفیف در اختیار ناشران قرار داشته باشد و با تعیین کف و سقف به‌عنوان مثال بین 10 تا 20 درصد، مختار باشند در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا می‌کنیم اما اگر میزان تخفیف در دومین دوره این نمایشگاه هم بیش از 10 درصد باشد، ققنوس حاضر نخواهد شد. 20 درصد تخفیف فروش، دلیل غیبت نشر ققنوس در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود.

وی افزود: می‌دانیم در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران نیز این میزان تخفیف وجود نداشت. سیاست اصلی نشر ققنوس، حمایت از کتاب‌فروشان، با اعمال درصدی از تخفیف است که آن‌ها نیز توان رقابت با فروش نمایشگاهی را داشته باشند. تخفیف 10 درصدی منطقی به نظر می‌رسد چراکه کتاب‌فروش هم توان اعمال این میزان تخفیف در زمان برگزاری نمایشگاه را دارد اما اعمال 20 درصد تخفیف برای کتاب‌فروشان امکان‌پذیر نیست. ققنوس 15 تا 40 درصد پایین‌تر از سایر رقبا و میانگین بازار قیمت نهایی کتاب را تعیین می‌کند و میزان تخفیف کمتری را اعمال می‌کند.  ‌   
 
حسین‌زادگان درباره دلایل تغییر موضع مخالفان با نمایشگاه مجازی بیان کرد: بیشتر مخالفت‌ها در جریان تدوین مقدمات برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، عیان نبودن میزان توان زیرساخت‌های فنی همچینن شیوه جمع‌آوری و ارسال مرسوله‌ها بود. فرآیند بسته‌بندی، آماده‌سازی کتاب، به‌ویژه برای ناشران پُر‌فروش بسیار دشوار و زمان‌بَر‌ است و حضور 15 تا 20 نفر نیروی انسانی فقط برای این بخش ضروری است. هرچند هزینه پست، البته با تعیین سقف برای ناشران رایگان بود اما معتقدم ناشران برای ارسال کتاب نباید هزینه‌ای پرداخت کنند.
 
وی درباره همسویی مخالفان با مجری نمایشگاه مجازی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد، تامین نقدینگی قابل‌توجه از نخستین نمایشگاه مجازی، مهم‌ترین دلیل تغییر دیدگاه مخالفان بود. پیش‌بینی می‌کنم استقبال از دومین نمایشگاه مجازی کتاب در مقایسه با نخستین دوره افزایش پیدا کند، چراکه بسیاری از ناشران غائب با گذشت چند روز از نمایشگاه خواهان مشارکت بودند البته نباید بر تاثیر اطلاع‌رسانی به موقع نیز فراموش کرد. با توجه به اینکه مراکز فرهنگی، از‌جمله دانشگاه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و یا کافه‌ها تعطیل و یا گاهی فعال هستند، حرف نمایشگاه در جامعه جریان پیدا نمی‌کند. ایجاد اطلاع‌رسانی فراگیر به‌ویژه برای خریداران بالقوه میزان فروش از نمایشگاه نخست بیشتر خواهد شد.
                          
مدیر فروشگاه نشر ققنوس درباره آینده نمایشگاه کتاب و ایده‌هایی مانند همزمانی برگزاری نمایشگاه فیزیکی با مجازی و یا ایجاد یک بخش فروش غیر‌حضوری گفت: با توجه به اینکه سایت نمایشگاه مجازی صرفا محلی برای فروش است، به‌نظر می‌رسد بهتر باشد از عنوان «فروشگاه مجازی کتاب» استفاده کنیم.

حسین‌زادگان ادامه داد: امید‌وارم این فروشگاه جای نمایشگاه فیزیکی را نگیرد و به‌نظر می‌رسد در شرایطی که چاره‌ای جز فروش مجازی نباشد می‌توان به آن فکر کرد چراکه کتاب‌فروشان در مضیغه هستند. فروش کتاب‌فروشی ققنوس در زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب 80 تا 90 درصد کاهش پیدا کرد؛ بنابراین توجه به آسیب‌‌های ناشی از نمایشگاه به کتاب‌فروشان نیز باید در نظر گرفته شود. برگزاری در مدت‌زمان کوتاه چند روزه و بدون تمدید لطمه به کتاب‌فروشی‌ها را به حداقل می‌رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط