شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
اتحادیه باید تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها را مدیریت کند

مدیر نشر ثالث معتقد است: اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان باید برنامه مدونی را برای ارائه به ستاد ملی مقابله با کرونا آماده کند تا در دور‌ه‌های آتی، شاهد تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها نباشیم.

محمدعلی جعفریه مدیر کتابفروشی ثالث در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها طی هفته گذشته و هفته پیش‌رو عنوان کرد: با توجه به موج چهارم کرونا، همه کشور درگیر هستند و مدیریت این موج اهمیت ویژه‌ای دارد. در بسیاری از کشورها، در دوران قرنطینه تلاش شده است که کتاب‌فروشی‌ها با مردم ارتباط داشته باشند.
 
وی افزود: در برخی کشورها کتاب‌فروشی‌ها به‌طور کامل تعطیل نشده‌اند و در برخی دیگر، ساعت‌های مشخصی برای فعالیت کتاب‌فروشی‌ها تعیین کرده‌اند تا مردم به آن‌ها مراجعه کنند. طبیعتا بخش دیگری از مردم نیز به‌صورت اینترنتی یا تلفنی سفارش کتاب می‌دهد و بدون فرود به کتاب‌فروشی، کتاب موردنظر خود را تحویل می‌گیرند و می‌روند.
 
جعفریه با بیان اینکه متاسفانه ما در ایران برنامه‌ریزی‌ مشخصی برای کتاب‌فروشی‌ها نداشتیم، ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه خاصی برای حمایت از فرهنگ نداشته است و درحالی که همه رستوران‌ها مشغول فعالیت هستند، کتاب‌فروشی‌ها باید تعطیل بمانند.
 
وی تاکید کرد: اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان باید مدیریت این کار را بر عهده بگیرد و برنامه مدونی را برای ارائه به ستاد ملی مقابله با کرونا آماده کند تا در دور‌ه‌های آتی، شاهد تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها نباشیم. البته من در جریان هستم که اتحادیه رایزنی‌ها و نامه‌نگاری‌های خود را انجام داده است.
 
جعفریه با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای است که حوزه فرهنگ مهم نیست، گفت: شواهد این‌طور نشان می‌دهد که دولت حوزه فرهنگ را فراموش کرده است. در میان همه این چالش‌ها و دغدغه‌هایی که اهالی فرهنگ با آن روبه‌رو هستند، یکی دیگر از شواهد امر، دغدغه تامین کاغذ دولتی است.
 
وی در این زمینه توضیح داد: به دنبال گرانی‌ کاغذ در هفته‌های اخیر بخش عمده کار نشر تعطیل شده است و با نبود کاغذ با ارز دولتی و خالی شدن انبارها از کاغذ، شاهد قیمت‌های سر به فلک کشیده کاغذ هستیم. این‌طور که پیش می‌رود دیگر کتابی چاپ نمی‌شود که کتاب‌فروشی‌ها آن را بفروشند.
 
به گفته جعفریه؛ در این زمینه باید تصمیم عاجلی گرفته شود تا این مشکل حل شود. او ادامه داد: کارگروه کاغذ خیلی وقت است جلسه نداشته و کاغذهایش تمام شده است و واردکنندگان نیز مقدار کاغذی که وارد کرده‌اند، به دلیل مشکلاتی که برایشان ایجاد شده، به تعاونی نداده‌اند. از سوی دیگر ارز سال ۹۹ هنوز تخصیص نداده شده است و اگر همین روند پیش برود شاهد رکود عظیمی در صنعت نشر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها