شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
شهریور یا مهر بهترین زمان برگزاری نمایشگاه مجازی است

امین آصفی، شهریورماه و مهرماه را به‌دلیل تقارن آن‌ها با آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان و دانش‌آموزان، بهترین زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب خواند.

امین آصفی، مدیر انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به زمان پیشنهادی برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: خرداد و تیر ماه زمان خوبی برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب نیست؛ زیرا این ایام زمان برگزاری امتحانات دانش‌آموزی و دانشجویی است و عملا ما بخش عمده‌ای از مخاطبان نمایشگاه را نمی‌توانیم داشته باشیم.
 
وی افزود: به‌نظرم شهریور یا مهر ماه بهترین زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی است؛ زیرا زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است. دانش‌آموزان و دانشجویان بخش قابل‌توجهی از بازار کتاب را تشکیل می‌دهند و این قشر، می‌توانند کتاب‌های سال تحصیلی آینده خود را از نمایشگاه مجازی تهیه کنند.
 
آصفی در ادامه با بیان اینکه چنین زمان‌بندی‌ای می‌تواند به گردش مالی ناشران حاضر در نمایشگاه هم کمک کند، عنوان کرد: تنها بحثی که در این زمینه وجود دارد، بحث کتاب‌فروشان است که شهریور و مهر زمان فروش کتاب‌هایشان است و اگر نمایشگاه برگزار شود امکان دارد در خریدهای حضوری افت ایجاد شود و این مساله گلایه‌ کتاب‌فروشان را به‌همراه داشته باشد.

آصفی تاکید کرد: ما پیش از این هم پیشنهاد کردیم که بهتر است برای کتاب‌فروشان هم نمایشگاه‌های فصلی پیش‌بینی کنیم تا آن‌ها هم متضرر نشوند و هم سود مضاعف ببرند و در این زمینه پیشنهاد کردیم برای کتاب‌فروشان آموزشی، نمایشگاهی فصلی بگذارند زیرا هیچ دوره‌ای برای ناشران و کتاب‌فروشان ‌آموزشی چین نمایشگاهی برگزار نشده است.
 
وی با بیان اینکه خیلی از کتاب‌فروشان در شهرهای کوچک در حوزه آموزشی فعال هستند، گفت: این کار نفع‌های زیادی برای همه رسته‌های نشر آموزشی به همراه دارد؛ به گونه‌ای که هم ناشر و هم کتاب‌فروش آموزشی از این موضوع سود می‌برند.
 
وی همچنین با اشاره به اطلاع‌رسانی خوب و مناسب نخستین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: ما در سطح رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما شاهد اطلاع‌رسانی خوب و مناسبی بودیم، اما انتظار ما بیش از این است و نمایشگاه نباید فقط در بخش‌های خبری تبلیغ شود بلکه باید تیزرهای تبلیغاتی برای نمایشگاه تولید و از شبکه‌های مختلف پخش شود.
 
به گفته آصفی؛ می‌توان طی تعامل و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان صدا و سیما در زمان‌های مختلف در این سازمان همچنین  فضای مجازی درباره نمایشگاه تیزر تبلیغاتی پخش کرد تا مخاطبان به صورت گسترده‌تری از برپایی نمایشگاه مطلع شوند زیرا خرید مجازی کتاب فرهنگی است که باید در جامعه نهادینه شود و این نمایشگاه فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کرد.
 
وی همچنین درباره ضرورت رفع خلل و مشکلات نمایشگاه در روزهای اولیه، گفت: حل مشکلات پستی، سرعت سایت و مباحثی از این قبیل از جمله ضروریاتی است که بهتر است قبل از برگزاری نمایشگاه دوم به آن‌ها پرداخته شود تا مخاطبان نمایشگاه با چالش و دردسر کمتری از نمایشگاه خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها