شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
«قربانت ایرج»؛ اثری درباره شهید ایرج بیات موحد

کتاب «قربانت ایرج» اثری درباره شهید «ایرج بیات موحد» نوشته فرزاد بیات موحد، ازسوی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، فرزاد بیات موحد متولد 1340 در زنجان تاکنون 12 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و نیز در موضوعات عمومی و همچنین رمان کوتاه نوشته است.

آخرین کتاب چاپ شده‌ی بیات موحد، «قربانت ایرج» زندگی‌نامه شهید ایرج بیات موحد است که توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در ۱۳۶ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول از زبان شهید است و تا زمان شهادت وی را شامل می‌شود که در آن نامه‌های او، استخوان‌بندی مطالب را تشکیل می‌دهد و خاطرات دیگران بر زبان او جاری شده است.

بخش دوم نیز به روایت همسر شهید شکل گرفته و از شهادت وی تا زمان حاضر را دربرمی‌گیرد که در این بخش نیز، خاطرات عزیزانِ شهید در جای مناسب و از زبان همسر وی نقل شده است.

نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است:
«روی سخنم با ایرج است؛ پسر فریدون بیات موحد. نام مادرش شمسی سپهری است، فرزند دوم و پسر اول خانواده. خواهرش آذر از او بزرگتر است و رضا و مهدی و شهرزاد و علی از او کوچک‌ترند، خانه‌ای داشتند در زنجان، جاده همایون، بالاتر از دروازه ارک، با حیاطی بزرگ و دو باغچه سبز که دورش را گل‌های رُز رنگارنگ کاشته بودند و ایوانی که در قسمت شمالی خانه را پُر کرده بود. ایرج از آن دسته آدم‌هاست که مزاری روی زمین ندارند و سینه‌های مردم عارف و عامی را مزار خویش ساخته‌اند، از آنهایی است که نامشان با زر بر رواق زبرجد نوشته شده و مصداق «جز نکویی اهل کرم نخواهند ماند» است؛ زیراکه دوست و آشنا از ایشان به نیکی یاد می‌کنند، حال، برادر و همسر و دوستانش بر آن شده‌اند که این اهل علم، کرم و مهربانی را به آنها که طالب عالم واقعی و عارف کامل هستند، بشناسانند و من واسطه این شناخت شده‌ام.»

فرزاد بیات موحد نویسنده کتاب «قربانت ایرج» درباره فعالیت خود در عرصه نویسندگی و چاپ آخرین کتابش به خبرنگار ایبنا گفت: نخستین یادداشت‌های من به زمانی برمی‌گردد که در جهاد فعال بودم، در این ایام زمانی که به روستاها سفر می‌کردم، مطالبی درباره آنها می‌نوشتم، اما بعدها مطالعات جنبی باعث شد که شروع به نوشتن کتاب‌های علمی کنم و نخستین کتاب علمی‌ام در سال 86 در مرکز تحقیقات چاپ شد و در ادامه دو کتاب دیگر هم مربوط به پژوهش و تحقیقات به چاپ رسید.

بیات موحد ادامه داد: در همان زمان در سال 87 شروع به نوشتن «قصه یک ذره خاک» کردم و مراحل تشکیل یک ذره خاک را به شیوه داستانی روایت کردم که از این نقطه نوشتن به شکل داستانی را شروع کردم و این کتاب چاپ شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های تاریخ شفاهی چاپ شده در ارتباط با دفاع مقدس برای این است که سندی برای آیندگان باشد، اضافه کرد: ما در این کتاب‌ها دنبال سند برای آیندگان می‌گردیم و کتابی می‌نویسیم که به گونه‌ای سند است و راوی بر اساس شواهد و مدارک، کتابی را نوشته است که به عنوان سند بماند.

این نویسنده زنجانی درباره آخرین کتاب چاپ شده خود یعنی «قربانت ایرج» نیز گفت: نگارش این کتاب یک سال به طول انجامید؛ کتابی درباره یک دانشمند رزمنده. در این کتاب سرگذشت «ایرج» از زمان تحصیل در خارج از کشور تا زمانی که به ایران برمی‌گردد و در شرکت مخابرات مشغول می‌شود و سپس حضور وی در جبهه به تفصیل بیان شده است.

بیات موحد با اشاره به اینکه کتاب «قربانت ایرج» بهمن ماه سال قبل به چاپ رسیده است، گفت: البته به علت شرایط کرونایی هنوز کتاب رونمایی نشده، اما روانه بازار شده است.

وی یکی از دغدغه‌های شخصی خود را نوشتن کتاب درباره تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: به همین دلیل اکثر کتاب‌های بنده در ارتباط با دفاع مقدس است و شامل خاطراتی است که رزمندگان در آن ایام داشتند.

این نویسنده زنجانی در ادامه در ارتباط با مشکلات کار نویسندگی و درآمد حاصل از آن نیز گفت: درست است که آثار خوبی از سوی نویسندگان روانه بازار نشر می‌شود، اما نمی‌توان به عنوان شغل به آن نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه اغلب کتاب‌ها با حمایت ارگان خاصی چاپ می‌شود و همین امر کمکی است که نویسنده هزینه بیشتری متقبل نشود، افزود: البته هزینه چاپ کتاب «قربانت ایرج» از سوی خانواده وی پرداخت شده است.

بیات موحد با بیان اینکه امروزه نویسندگان زنجانی آثار بسیار خوبی چه در عرصه دفاع مقدس و چه سایر حوزه‌ها به چاپ می‌رسانند، بیان کرد: درست است که نویسندگی سود مالی آنچنانی ندارد، ولی علاقه به کار موجب شده است که شاهد کارهای بسیار خوبی در این حوزه باشیم، که گواه این موضوع هم رتبه‌های خوبی است که نویسندگان در رقابت‌های مختلف کسب می‎کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها