چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
شروع فعالیت پنج کتابرسان سیار روستایی در استان زنجان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به فعالیت سه کتابرسان سیار در استان گفت: طی روزهای آتی دو کتابرسان سیار نیز در شهرستان‌های ابهر و طارم کار خود را آغاز خواهند کرد.

امیرعلی نیک‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: در راستای تأمین نیازهای مناطق محروم کتابرسان‌های سیار در سطح استان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکان ایجاد کتابخانه در همه مناطق استان موجود نیست، اضافه کرد: درست است که تقاضای مردم برای تاسیس کتابخانه بسیار زیاد است اما توان احداث ساختمان را نداریم و در شرایط فعلی تنها راهکار، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح کتاب‌رسان سیار باهدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و ایجاد علاقه‌مندی به مطالعه و آشنایی دانش آموزان با محیط کتابخانه اجرا می‌شود، اضافه کرد: در شرایط فعلی کتابخانه سیار می‌تواند بسیاری از مشکلات و نیازهای فرهنگی منطقه را رفع کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای افزایش تعداد کتابرسانان سیار تصریح کرد: فعالیت این کتابرسانان از کتابخانه مقرون به صرفه‌تر بوده و امکان استفاده افراد بیشتری را از خدمات فراهم می‌سازد.

نیک‌بخش با اشاره به نیازهای شهرستان زنجان به کتابرسان سیار به لحاظ حجم جمعیتی آن اضافه کرد: پیگیری برای افزایش کتابرسانان سیار در سایر بخش‌های شهرستان در حال انجام است که امکان بهره‌مندی روستاهای بیشتری فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 3 کتابرسان در شهرستان‌های زنجان، ماهنشان و خدابنده فعال است، تصریح کرد: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه پیگیری برای ایجاد دو کتابرسان سیار دیگر نیز انجام شد و در همین راستا قرار است دو کتابرسان سیار هم در شهرستان‌های ابهر و طارم راه‌اندازی ایجاد شود که تا 20 روز آینده این کار انجام خواهد شد.

نیک‌بخش با بیان اینکه هر کتابرسان سیار به طور متوسط به 10 روستا خدمت‌رسانی می‌کند، ادامه داد: فاصله زمانی حضور کتابرسان در هر روستا یک هفته است و مدت زمان حضور آن نیز 2 روز است که اهالی روستا استفاده بیشتری از کتاب‌ها ببرند.

وی با اشاره به اینکه کتابرسان سیار یکی از راه‌های توزیع عادلانه امکانات در مناطق محروم است، گفت: در واقع کتابخانه سیار واسطه ارتباطی مناسبی به منظور اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کم‌ جمعیت یا دور‌افتاده محسوب می‌‌شود که با یک دستگاه خودروی مجهز به کتاب و امکانات فرهنگی و هنری می توان امکانات فرهنگی متنوعی را به مخاطبان ارائه کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به برخی از فعالیت‌های فرهنگی کتابرسانان سیار گفت: نقاشی، اجرای تئاتر، پخش فیلم، ساختن کاردستی، کتابخوانی و قصه‌ گویی از جمله فعالیت‌های جانبی است که توسط کتابرسانان سیار انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها