سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
شعر کار در ادبیات عامه شهرستان خاتم چگونه شعری است؟

کتاب «شعر کار در ادبیات عامه» نوشته حدیثه (فاطمه) آغاز، نویسنده و پژوهشگر از شهرستان خاتم از توابع استان یزد، با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک)، نویسنده و پژوهشگر شیرازی توسط انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شد.

«حدیثه آغاز» درباره کتاب خود به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: این کتاب به کارآواها در شهرستان خاتم می‌پردازد. مردم شهرستان خاتم با داشتن ذوق ادبی و هنر و قریحه‌ شاعری دارای ادبیات محلی غنی نیز هستند. سخت‌کوشی و فعالیت این مردم و استفاده از اشعار و آواهایی در حین انجام کار که به «ترانه‌های کار» معروف‌اند و از قدیمی‌ترین ترانه‌های عامیانه هستند، زبانزد است.

وی افزود: با بررسی ترانه‌های کار می‌توان به باورها و ارزش‌ها، فنون، محیط، شیوه‌ی معیشت و به طور کلی عناصر فرهنگ هر ملتی پی برد. کاربرد لالایی‌ها در میان زنان این دیار برای آرام نگه داشتن فرزند که قسمتی از تربیت آنها در خلال این لالایی‌ها شکل می‌گرفت و حتی در مواقع کار مثل قالی‌بافی بوده است.
 
این بانوی مولف، ادامه داد: افراد صاحب هنر قدیمی این دیار از ضرب‌المثل‌ها در گفتگوهای روزمره‌ خود به وفور استفاده می‌کردند و با ثبت این تمثیل‌های محلی میراث گذشتگان را حفظ کرده‌ایم.
 
وی عنوان کرد: بیان و شرح درد و رنج‌های زندگانی، شکوه و گلایه (درد عشق، شکایت از معشوق، تنهایی، فراق و...) و بازتاب آیین‌ها و رسوم اجتماعی و وصف طبیعت از مضامین اصلی ابیات عاشقانه و اشعار غنایی این منطقه است، حتی از  این ابیات در بیشتر کارها و سهولت در انجام آنها مورد توجه و کاربرد قرار می‌گرفت.
 

 
آغاز تصریح کرد: ترانه‌ها و اشعار کار که ساخته‌ مردان و زنان است، دارای مضامینی چون عشق، شکوه از اوضاع روزگار، امید و آرزو، سختی‌های کار، تشویق برای انجام و تسریع کار است. این ترانه‌ها که با محیط و نوع زندگی سرایندگان این منطقه متناسب هستند و از آنها سرچشمه گرفته‌اند، همچنین از دل این مردم برخاسته‌اند، با تأثیرپذیری از اعتقادات، بیانگر آرزوها و احساسات مردم این منطقه هستند. این اشعار نقش مهمی در کاهش خستگی و ایجاد شادابی در حین انجام کار دارد.
 
کرامت یزدانی اشک)، متخصص فرهنگ و زبان‌های باستانی، ویراستار و ناشر این کتاب نیز به خبرنگار ایبنا، گفت: در خصوص شعر کار در ادبیات عامه، باید گفت که هر جا کار هست، شعر هم است؛ این مهم از همان آغاز زندگی اجتماعی بشر روی داده است. حدیثه (فاطمه) آغاز، برای اولین بار در کتاب «شعر کار در ادبیات عامه»، به زیبایی و با تحقیقات میدانی طاقت‌فرسا به اشعار کار در ادبیات عامه شهرستان خاتم از توابع یزد پرداخته است که در خور ستایش است. باشد که فرهنگ و ادبیات عامه این سامان به جد جمع‌آوری و در تاریخ ثبت و به نسل‌های بعدی منتقل شود!
 
یادآور می‌شود، «شعر کار در ادبیات عامه»، نوشته  حدیثه (فاطمه) آغاز، کاشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر، در ۲۵۰ صفحه در قطع وزیری و جلد شومیز، فروردین 1400 توسط انتشارات نویسندگان فارس منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها