دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها بساط دستفروشان را گسترش می‌دهد

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با انتقاد از تعطیلی کتاب‌فروشی‌‌ها گفت: زمانی که كتاب‌فروشی‌ها بسته مي‌شوند بساط گستران جلوي همان کتاب‌فروشی‌ها می‌ایستند و کتاب می‌فروشند و مردم هم بدون پروتكل بهداشتي دور دستفروشان حلقه می‌زنند و کتاب خریداری می‌کنند.

هومان حسن‌پور رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تعطیلی‌ کتاب‌فروشی‌ها از ابتدای هفته جاری گفت: ما در اتحادیه چندين ماه بود كه پيگير اين قضيه بوديم و حتي هفته قبل مجددا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه زديم و گفتيم امكان دارد دوباره کتاب‌فروشی‌ها تعطيل شود همچنین چندین ماه است که به اتاق اصناف هم نامه زدیم.
 
وی افزود: پس از اینکه بار دیگر کتابفروشان در فهرست تعطیلی‌ها قرار گرفتند ما روز یکشنبه بار دیگر نامه‌ای پیرو نامه قبل ارسال کردیم و خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم.
 
حسن‌پور با اشاره به تبعات و‌ آثار تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها توضیح داد: زمانی که كتابفروشی‌ها بسته مي‌شوند بساط گستران جلوي همان کتاب‌فروشی‌ها می‌ایستند و کتاب می‌فروشند و مردم هم بدون پروتكل بهداشتي دور دستفروشان حلقه می‌زنند و کتاب خریداری می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه وقتی كتابفروشان باز باشند به علت اینکه تردد كمی دارند می‌توان به راحتی پروتكل‌های بهداشتي را رعايت كرد، عنوان کرد: در عدم حضور آنها اگر همين راسته خیابان انقلاب را مشاهده کنید خواهید دید که بساط گستران که در قالب دستفروشان سيستمي و شبكه‌اي هستند تمام پياده روها را گرفته‌اند و مردم هم چسبيده به هم بالاي سرشان هستند.
 
حسن‌پور یادآور شد:‌ مساله دیگر این است که همین دستفروش‌ها زمینه شلوغی خیابان و پیاده‌رو را ایجاد کرده‌اند و مردم عادي كه از پياده‌رو تردد مي‌كنند هم ناچار هستند از اين كلوني‌ها رد بشوند.
 
وی با بیان اینکه به نظر مي‌رسد بستن كتابفروشي‌ها خطاي محاسباتي است و معكوس عمل مي كند،  تاکید کرد: نبايد افرادي كه در پياده‌رو تردد مي‌كنند را به حساب مشتريان كتابفروشي قلمداد كرد، در مسيرهاي راسته‌اي كتابفروشي‌ها معمولا ميادين اصلي و پايانه‌هاي اتوبوس وجود دارند كه خيلي از مردم براي تردد از آن استفاده مي‌كنند.
 
به گفته حسن‌پور، با بازگشایی کتاب‌فروشی‌ها خیلی راحت می‌توان مثل سایر صنوف تمهیداتی اندیشیده شود به عنوان مثال درباره كتابفروشان سطح شهر آن‌ها که بزرگ هستند كه اصولا اجراي پروتكل بهداشتي در آنها بسيار عملي و ساده است و آن‌ها که محلي هستند هم اگر مراجعه‌كننده داشته باشند با كم‌ترين تردد روبرو هستند.
 
وی در پایان با بیان اینکه تجربه جهاني نشان داده كتاب از ابزارهاي مفيد براي آن قشري است كه در خانه مي‌مانند، گفت: ‌طرح این موضوعات و عدم تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در قرنطینه از چند ماه پيش توسط اتحاديه از طريق اتاق اصناف و وزارت ارشاد در حال پيگيري بود  و امیدواریم که به نتیجه برسد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها