پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
شمس: دلهره و اضطراب ناشی از کرونا سبب کاهش تالیف شد

محمدرضا شمس، نویسنده نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان، معتقد است وضعیت ناپایدار و خطرناک ناشی از کرونا سبب افزایش دلهره و اضطراب نویسندگان و کاهش تالیف در سال 99 شد.

محمدرضا شمس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سالی که گذشت، گفت: ادبیات کودک و نوجوان سالی خوبی را پشت سر نگذاشت. یکی از علت‌هایش هم شیوع بیماری کرونا بود که بر همه امور و فعالیت‌ها تاثیر گذاشت و سبب شد کار زیادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تولید نشود. اگر هم کتابی منتشر شد بیشتر مربوط به سال‌های گذشته بود.
 
این نویسنده و پژوهشگر افزود: فکر می‌کنم در حرکت روبه رشدی که داشتیم دچار سکون شدیم. ما نویسندگان خیلی خوبی داریم که در طول سال گذشته کتاب جدیدی نداشتند و آثاری هم که از آن‌ها منتشر شد مربوط به تالیفات سال‌های قبل بود. بطورکلی در سال 99 کتاب شاخصی در حوزه کودک و نوجوان ندیدم در سال 99 چندتا کتاب شاخص مثل «نیما نابغه» اثر آتوسا صالحی و «الینا» اثر مژگان کلهر که مربوط به سال 98 بود.
 
دلهره و اضطراب ناشی از کرونا سبب کاهش تالیف شد
شمس بیان کرد: باوجود اینکه کرونا مانع بزرگی در این راه بود اما فرصت خوبی برای نویسندگان بود تا در خانه بمانند و روی نوشتن تمرکز کنند. اما کاهش تالیف مربوط به این بود که نویسندگان هم به دلیل وضعیت ناپایدار و خطرناک موجود دلهره و اضطراب داشتند و نویسندگی هم چون ارتباط زیادی با احساس و روحیه دارد بیشتر از اعضای جامعه از نظر حسی با این بیماری درگیرند و باعث ناراحتی هنرمندان شده است و تمرکز برای نوشتن سخت شده و این اضطراب و استرس مانع از نوشتن نویسندگانی همچون من شده است. از سوی دیگر، کم شدن کارگاه‌ها و جلسات نویسندگی هم در کاهش تالیف موثر بود.
 
وی ادامه داد: البته این مساله فقط مربوط به ایران نیست و حدس می‌زنم این کم‌کاری در تالیف در سایر کشورها هم اتفاق افتاده و شاهر انتشار کارهای جدید زیادی نبودیم و تعداد کارهای ترجمه هم نسبت به سال‌های قبل، کم بود و اغلب ترجمه‌هایی که منتشر شد مربوط به سال‌های گذشته بود و این یک اپیدمی جهانی بود.
 
به گفته شمس، اینکه هنرمندی بخواهد خودش را با شرایط موجود در جامعه تطبیق دهد زمان می‌برد و امیدواریم نتیجه حاصل از فعالیت نویسندگان در سال گذشته را در سال 1400 ببینیم.
 
این نویسنده و منتقد ادبی، درباره فعالیتش در سال 99 نیز گفت: من در سال گذشته بیش از هرچیزی روی کلاس‌های نویسندگی تمرکز کردم و سعی کردم آن‌ها را به سرانجام برسانم و بیشتر از نویسندگی به آموزش روی آوردم. البته تعدادی کتاب‌ در دست چاپ دارم که هنوز چاپ نشده و این کم کاری در انتشار کتاب، از سوی ناشران هم وجود داشته و فقط مربوط به نویسندگان نبوده است.
 
محمدرضا شمس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، در سال 1336 در تهران متولد شد. ازجمله آثارش می‌توان به «خواب و پسرك»، «مراد شمر»، «ديوانه و چاه»، «عروسی»، «شير، اسب و بشقاب چينی گلدار»، «بادكنك و اسب‌آبی»، «قصه بهار»، «قصه پلی كه بود و ديگر نيست»، «خورشید مال كیه؟»، «كلوچه خانم»، «دختره خل و چل»، «دزدى كه پروانه شد» و «صبحانه‌ خیال» اشاره کرد. شمس تاکنون جوایزی همچون لوح تقدیر كتاب سال كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، كتاب سال سلام، قصه‌ سال مجله‌ سروش كودک، لوح زرین جشنواره مطبوعات كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان،‌ جشنواره مطبوعات، كتاب سال شوراى كتاب كودک و دیپلم افتخار ازIBBY، انجمن فرهنگی را از آن خود کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها