یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
مردم از تخفیف‌های نوروز نهایت استفاده را کردند

دامون آذری با اشاره به اینکه برای جذب مخاطب در روزهای ابتدایی سال جدید با پلتفرم‌های فروش کتاب صوتی، کمپین‌های مختلفی را طراحی کرده‌اند، از ارائه تخفیف 30 تا 70 درصدی تا فروش رایگان برخی از کتاب‌ها در روزهای خاص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همراه فصل بهار، طبیعت جامه نو بر تن می‌کند، شاید دلیل علاقه تعداد زیادی از مردم به خرید در روزهای نزدیک سال نو و همچنین در روزهای نخست سال جدید، همراهی با طبیعت باشد. فروشندگان هم خود را با طبیعت و مردم هم‌سو می‌کنند و در اقداماتی مانند ارائه تخفیف، تسهیل دسترسی، برگزاری رویدادهای تفریحی و ... مردم را به خرید جذب و این کار را برای آن‌ها تسهیل می‌کنند. برنامه‌هایی که ناشران کتاب‌های الکترونیک و صوتی برای تعطیلات نوزوز در نظر می‌گیرند، مرتب و هرساله تکرار می‌شود و مخاطبان به این روند و انجام خرید درآن عادت کرده‌اند.
 
دامون آذری، موسس و مدیرعامل شرکت آوانامه با اشاره به فروکش کردن استفاده از کتاب صوتی در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان پاندمی بیماری کووید 19، از افزایش کلی توجه به این سبک از کتاب خبرداد.
 
آوانامه چه برنامه‌هایی برای تعطیلات نوروز داشت و با چه بازخوردی مواجه شد؟
درباره برنامه نوروزی آوانامه به عنوان تولیدکننده کتاب‌های صوتی  از فرم‌های مختلفی که برای عرضه کتاب‌های صوتی وجود دارد، استفاده کردیم. محصولات خود را در فضای فیدیبو، طاقچه، کتابراه و سایر پلتفرم‌های معتبر ارائه کردیم.

پیش از شروع تعطیلات نوروز با تقریبا تمام پلتفرم‌های معتبر، کمپین‌های مختلفی را طراحی کردیم. در این دوره کتاب‌های ما در حوزه‌های مختلف شامل تخفیف ۳۰ تا ۷۰ درصد می‌شد. همچنین در برخی روزهای خاص کتاب آوانامه به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت و مردم می‌توانستند از طریق رسانه‌های مختلف این کتاب‌ها را به کتابخانه خود اضافه بکنند. این مجموعه برنامه‌هایی بود که برای نوروز داشتیم و استقبال خیلی خوبی از آن شد. مردم از تخفیف‌های مختلفی که اعمال شد، نهایت استفاده را کردند.
 
آیا هنوز هم به دلیل تداوم همه گیری و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به کتاب صوتی توجه بیش از گذشته می‌شود؟
فروردین و اردیبهشت سال 99 مردم بیشتر درباره انتقال بیماری و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ نگران بودند، در نتیجه توجه بیشتری به کتاب صوتی شد. اما به مرور که مردم به شرایط پاندمی عادت کردند و نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یاد گرفتند، مقداری از توجه ویژه‌ای که به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به کتاب‌های صوتی شده‌بود، کاسته شد. البته در کل توجه به کتاب‌های صوتی در طول سال‌ها فعالیت بیشتر شده‌است، اما تاثیر کرونا به چند ماه ابتدایی سال گذشته محدود بود، فکر نمی‌کنم همه‌گیری روی فروش بیشتر یا کمتر کتاب‌های صوتی تاثیر داشته‌باشد. البته این نظر ممکن است دقیق نباشد و نیاز به تحلیل داده‌های بیشتری باشد. حس کلی من این است که شرایط عادی شده‌است و مردم از کتاب‌فروشی هم کتاب‌های کاغذی خود را تهیه می‌کنند و اتفاقی که در ماه‌های نخست شروع همه‌گیری بیماری کووید۱۹ افتاده بود، کمتر شده‌است.
 
کدام راهکارها می‌تواند در جذب مخاطبان ایرانی کارآمدتر عمل کند؟ تخفیف، معرفی کتاب یا ...
اصطلاحا در بازاریابی راه‌های مختلفی مانند تبلیغات، تخفیف‌های مختلف، اینکه کتابی در مناسبت ویژه‌ای ارائه بشود،  پیشنهاد می‌شود. این‌ها راه‌هایی است که در بازاریابی و مارکتینگ استفاده می‌شود. اگر روش بازاریابی درست طراحی شده‌باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند. درباره تخفیف هم اگر قرار باشد همه کارها به صورت روتین تخفیف بخورند، شاید روش مناسبی نباشد و مخاطب انتظار داشته‌باشد که کتاب همیشه تخفیف داشته‌باشد. به همین دلیل باید تخفیف معقول و در دوره‌های مشخصی باشد. همچنین باید منطق خاصی پشت تخفیف باشد؛ نه اینکه تنها دلیل ارائه کتاب با تخفیف سود بیشتر ناشر و تولیدکننده کتاب باشد. بعضا در فروش کتاب‌هایی که تخفیف می‌خورند شاید ناشر سود نکند از این جهت که باید منطق بازار حفظ شود وگرنه دچار مشکل می‌شویم.
 
کتاب‌هایتان را بیشتر با چه روشی معرفی می‌کنید، پادکست یا ویدئو و این روش‌ها چقدر در جذب مخاطب تاثیر دارد؟
کتاب‌هایمان با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و فیس‌بوک معرفی می‌کنیم. برای کتاب‌ها انواع ویدیو تهیه و انواع عکس‌ها را طراحی می‌کنیم، برای مثال از مجموعه سی.دی کتاب‌ها عکس می‌گیریم. چندماهی است که از پادکست هم برای معرفی کتاب استفاده می‌کنیم.

هرکدام از روش‌ها کم و بیش در جذب مخاطب تاثیر دارند. فکر می‌کنم اینستاگرام اصلی‌ترین پلتفرم شبکه اجتماعی را داشته‌باشد که بتوان در آن فعالیت کرد. تولید ویدئو در اینستاگرام تاثیر بیشتری نسبت به سایر اقدامات دارد، در مقایسه با تلگرام که فیلتر است و توئیتر و فیسبوک که مخاطب کمتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط