یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
13 روز آرام برای کتاب‌فروشی‌ها/ فواید باشگاه مشتریان در ایام کرونا

وحید تیموری، از کم رمقی بازار کتاب‌‌فروشان در 13 روز تعطیلی می‌گوید و معتقد است کتاب‌فروشان باید در روزگار کرونا با به فکر تشکیل باشگاه مشتریان باشند.

وحید تیموری، مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارسه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره فروش در نخستین روز‌های سال 1400 بیان کرد: سال نو مثل فروردین سال 1399 با کرونا آغاز شد، علاوه‌بر تاثیر این بیماری بر فعالیت صنوف مختلف از‌جمله کتاب‌فروشان، خرید قابل‌توجه کتاب‌دوستان از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و طرح زمستانه کتاب 99 همچنین افزایش سفرنوروزی در مقایسه با سال گذشته، موجب شد تا میزان فروش کتاب چشم‌گیر نباشد؛ بنابراین 13 روز ابتدایی سال نو برای «کتاب ‌پارسه» آرام بود.  
 
وی درباره برنامه‌ریزی کتاب‌فروشان برای فعالیت قابل‌قبول با توجه به آغاز موج چهارم کرونا گفت: بی‌تردید کتاب‌فروشان باید برای بقاء بیشتر از روزگار قبل از کرونا داشته باشند یکی از مصادیق این تلاش تولید محتوا در فضای مجازی است.
 
تیموری افزود: کتاب‌فروشی، در روزگار شیوع کرونا موفق است که در فضای مجازی محتوای بیشتر و جامع‌تری درباره تازه‌های نشر تولید کند. با تولید محتوای با کیفیت است که خرید اتفاق می‌افتد؛ درحالی‌که بی‌توجهی به تولید محتوا به‌ویژه در شرایطی که جریان تولید کتاب به‌دلیل گرانی نهاده‌‌های تولید به‌ دشواری پیگیری می‌شود، وضعیت بازار کتاب با کاهش قدرت خرید مردم را وخیم‌تر می‌کند؛ بنابراین کتاب‌فروشان با تولید محتوای جذاب می‌توان در رقابت با دیگر همکاران خود موفق ظاهر شود.      
 
 مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارسه» درباره نقش دولت در حمایت از کتاب‌فروشان در روزگار شیوع کرونا بیان کرد: نباید تصور کنیم برگزاری طرح‌های حمایتی و تخصیص یارانه کمک به بازار نشر و بقاء کتاب‌فروشی‌ها است؛ هرچند این کمک‌ها می‌تواند موثر باشد اما باید به موضوع تغییر رفتار مشتری و شکل‌گیری عادت به وجود تخفیف‌های فصلی نیز توجه کنیم. هرچند عادت مشتری به تخفیف موضوع کلیشه‌ای به‌نظر برسد اما در حوزه کتاب و کتابخوانی، تلاش کنیم کتاب به کالای ضروری تبدیل شود. عادت به تخفیف موجب شده تا برخی مشتری‌ها یک هفته قبل از آغاز طرح، از علاقه‌مندی‌های خود فهرستی تهیه و با شروع طرح به کتاب‌فروشی مراجعه کنند.     
 
تیموری ادامه داد: برگزاری طرح‌‌های فصلی، زمینه گذران و کسب روزی فعالان حوزه کتاب‌فروشی را فراهم میکند اما با پایان طرح، معضل بزرگتری ایجاد می‌شود و متاسفانه مشتری را به خرید کتاب با تخفیف عادت می‌کند. به‌نظر می‌رسد طرح‌های حمایتی در کوتاه‌مدت پاسخگو است و در درازمدت، عاملی برای کتاب خریدن مردم نیست. حتی اگر ده‌ها دوره دیگر از طرح‌های حمایتی برگزار شود، مردم به خریدن کتاب عادت نمی‌کنند؛ بلکه عادت می‌کنند هر زمان دولت اعلام کرد برای خرید کتاب تخفیف تعیین شده، به کتاب‌فروشی مراجعه کند. با تخفیف‌های فصلی، کتاب خریدن از ضرورت‌های زندگی قلمداد نخواهد شد.
 
وی درباره باز‌تعریف طرح‌های حمایتی به‌عنوان یک فرصت از سوی کتاب‌فروشان و نهاد‌های صاحب تریبون برای ایجاد رفتار مراجعه منظم به کتاب‌فروشی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد کوچک‌ترین اقدام کتاب‌فروشان در زمان برگزاری طرح‌های حمایتی، به‌ویژه در روزگار کرونا، تشکیل باشگاه مشتریان، تعامل با آن‌ها و استمرار ارتباط با تولید محتوا در فضای مجازی است. بی‌تردید این شیوه به‌مرور در بلند‌مدت، در رفتار مشتریان موثر خواهد بود تا دست‌کم هفته‌ای یک‌بار به کتاب‌فروشی مراجعه کنند و از طریق کتاب‌‌فروش، با کتاب‌های جدید آشنا شوند.  
 
مدیر کتاب‌فروشی «کتاب پارسه» افزود: مشابه فعالیت‌های ترویجی کتاب‌فروش‌ها در جریان برگزاری طرح‌های حمایتی از سوی صدا و سیما نیز امکان اجرا دارد؛ به‌عنوان مثال تهیه گزارش‌های میدانی از کتاب‌فروشی‌ها در زمان اجرای طرح‌های حمایتی و یا گفت‌و‌گو با کتاب‌فروش‌ها.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها