یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
مجموعه اشعار آشیقی پیشکسوت زنجان کتاب شد

مدیرعامل خانه هنرمندان استان زنجان گفت: مجموعه اشعار آشیق پیشکسوت زنجان، آشیق مسلم عسگری تحت عنوان «ائل آشیغی» چاپ شد.

فرید احدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: مجموعه اشعار آشیق پیشکسوت زنجان آشیق مسلم عسگری تحت عنوان «ائل آشیغی» در روزهای پایانی سال قبل به چاپ رسید و منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب «ائل آشیغی» شامل انواع قالب‌های شعر ترکی شامل اوستادنامه، قوشما، گرایلی، غزل، جیغالی تجنیس، وجودنامه است، تصریح کرد: این مجموعه که در اواخر سال 1399 در تهران و توسط انتشارات صد و چهارده (114) در قطع وزیری به چاپ رسید.

احدیان درباره بازه زمانی اشعار چاپ شده نیز گفت: این اشعار در سال‌های مختلف استاد مسلم عسگری از ابتدای فعالیت هنری وی شروع شده و در طول سالیان بر آن افزوده شده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان استان زنجان گفت: این مجموعه شامل اشعار اجتماعی، دینی و فرهنگی متعلق به آشیقی است که بیش از چهل سال در متن جامعه به روایت داستان‌های آشیقی پرداخته و با رفتار و کردار خود نمونه شایسته یک انسان درست کردار را به نمایش گذاشته است.

وی با بیان اینکه این کتاب تنها یک نمونه از آفرینش ادبی و هنری حاج مسلم عسگری در زمینه ادبیات آشیقی است، افزود: آشیق مسلم عسگری پیش از این اکثر آفرینش‌های ادبی را در روایت داستان‌ها اعمال کرده است و بدون اینکه نامی ببرد اشعار او در متن اشعار منظومه‌های داستانی آشیقی جای گرفته است.

بر اساس این گزارش، حاج مسلم عسگری (متولد 1317) از اساتید پیشکسوت هنر آشیقی در استان زنجان است که بیش از چهل سال در میان مردم به اجرای داستان‌های آشیقی پرداخته است.

اشعار حاج مسلم عسگری با زبان خاص خود بخشی از فرهنگ عمومی زنجان در نیم قرن گذشته است و در عین حال نمونه شایسته‌ای از اشعار آشیقی و سبک خاص این رشته است.

توضیحاتی که در برخی از اشعار در پاورقی‌ها داده شده است به شناخت فرهنگ شهری و روستایی زنجان کمک می‌کند که از جمله، در همین مجموعه آشیق اسامی آشیق‌های پیش از خود را در قالب یک شعر آورده است که سابقه این هنر در شهر زنجان را به خوبی نشان می‌دهد.

شعر «زلزله طارم» نشان می‌دهد که آشیق در غم و شادی مردم خود شریک است و با آنها می‌گرید و با آنها می‌خندد و در عین حال تعریف و توصیف او از طبیعت و فرهنگ طارم نشان دهنده روح زندگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها