شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کتابخانه مرکزی خوزستان به پایگاه تامین منابع علمی «مگاپیپر» پیوست

سرویس ویژه «خدمات میز مرجع مجازی (سرویس پرسش از کتابدار)» کتابخانه مرکزی خوزستان جهت ارائه منابع پژوهشی و پاسخگویی به سوالات مرجع و پژوهشی اعضا به «پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر» پیوست.

رئیس کتابخانه مرکزی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با بیان اینکه کتابخانه مرکزی استان خوزستان درصدد است تا به اعضای پژوهشگر خود، خدمات و سرویس ویژه‌ای ارائه دهد، گفت: این کتابخانه به منظور برقراری ارتباط و تعامل بهتر با کاربران خود، چند سالی است که اقدام به ارتقای سرویس ویژه‌‌ای با عنوان «خدمات میز مرجع مجازی (سرویس پرسش از کتابدار)» کرده است.

محمدرضا شکاری افزود: بخش مرجع و پژوهش کتابخانه مرکزی در سطح استان خوزستان خدمات میز مرجع مجازی و تامین منابع علمی پژوهشی به‌صورت رایگان را از طریق پایگاه مگاپیپر و پایگاه‌های علمی معتبر ارتقا داده است.

وی ادامه داد: بخش پژوهش کتابخانه‌ها با پیوستن به پایگاه تامین منابع علمی مگاپیپر خدمات خود را در زمینه ارائه منابع پژوهشی و به منظور پاسخگویی به سؤالات مرجع و پژوهشی اعضای کتابخانه‌ها بالا برده‌اند.

شکاری با اشاره به پایگاه مگاپیپر گفت: این پایگاه دارای بیش از ۱۲۵ میلیون رکورد منابع دیجیتال شامل ۱۰ نوع مدرک است که مهم‌ترین آن‌ شامل: مقالات ژورنالی لاتین (Journal Article)، مقالات کنفرانسی (Conference Paper)، کتاب‌ها (E-Book) و نیز فصل‌های کتاب، (Book Chapter)، و استانداردهای صنعتی، پایان‌نامه ها (Thesis) مقالات فارسی و گزارش‌ها (Reports) است.

رئیس کتابخانه مرکزی استان خوزستان اضافه کرد: از این تعداد منابع بیش از ۷۸ میلیون رکورد مربوط به مقالات ژورنالی، بیش از ۵ میلیون رکورد مربوط به مقالات کنفرانسی و ۱۳ میلیون رکورد آن مربوط به منابع دیجیتال کتاب‌ها و فصل‌های آن بوده است و همچنین بیش از ۲۵۰ هزار رکورد متعلق به استانداردهای علمی صنعتی است که امکان جستجوی این منابع از میان بیش از ۴۰۰۰ ناشر، در این پایگاه را فراهم کرده است.  

شکاری خدمات مرجع مجازی کتابخانه مرکزی استان خوزستان را به منظور ارائه خدمات غیرحضوری و با هدف گسترش و بهبود خدمات مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه دانسته و بیان کرد: تسریع در پاسخگویی به نیازهای کاربران، در دسترس قرار دادن اطلاعات برای کاربران کتابخانه فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی، راهنمایی کاربران در استفاده از کتابخانه و خدمات آن، راهنمایی استفاده از نرم افزار کتابخانه‌ای، پورتال و پایگاه‌های اطلاعاتی در یافتن منابع مورد نیاز کاربران، بازیابی منابع پژوهشی و ارسال آن به کاربران و ارسال منابع اطلاعات از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی از دیگر خدمات بخش مرجع و پژوهش کتابخانه مرکزی است.

وی گفت: اعضا می‌توانند با ارسال پست الکترونیکی به markazi.marja@gmail.com و دریافت لینک فرم الکترونیکی خدمات  پس از تکمیل و پر کردن مشخصات، درخواست منابعِ مورد نیازِ خود را ارائه دهند و مراجعین می‌توانند هرگونه سؤال مرجع و یا نیاز اطلاعاتی خود (از قبیل معرفی کتاب، مقاله، پایان‌نامه و غیره) را از طریق پست الکترونیکی درخواست داده و در مدت زمان کم، پاسخ پرسش‌های مورد نظر خود و فایل‌های منابع دیجیتال فارسی و لاتین را به صورت رایگان دریافت کنند.

شکاری گفت: در مرحله اول، خدمات زیر نظر بخش مرجع کتابخانه مرکزی استان خوزستان در 16 شهرستان استان خوزستان شامل اهواز، آبادان، شوشتر، شوش، دزفول، بهبهان، رامهرمز، رامشیر، مسجدسلیمان، دشت آزادگان، ماهشهر، باغملک، اندیمشک، خرمشهر، ایذه و هندیجان نیز راه‌اندازی شده است و به‌زودی در همه کتابخانه‌های سطح استان اجرا می‌شود.

قابل ذکر است برای ارتباط با بخش مرجع با شماره  33365714 الی 16 داخلی 6 سرکار خانم میلانی‌فر ارتباط برقرار کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها