یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز سر از آبراه خشک درآورد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از نمایان شدن کانال و آبراه خشک شده زیر کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز خبر داد.

روح‌الله منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس پیرامون وضعیت کتابخانه یادشده اظهار کرد: با پیمانکار سال گذشته در ایام کرونایی قرارداد انجام شد و پیمانکار کارش را شروع کرد، در حالی که در این کتابخانه هیچ نقشه‌ای از قبل وجود نداشت. علیرغم «سونداژهایی» که توسط مهندسین انجام شده بود و اطلاعات بیشتر نقاط را داشتیم، برخی بخش‌ها جدید پیدا شد.
 
وی افزود: 70 سانتی‌متر سقف روی کتابخانه بود که در پیش‌بینی‌ها نداشتیم و در به‌سازی‌ها مشخص و تخلیه شد. بار روی را سقف برداشتیم و شیب‌بندی و نزدیک نیم متر سقف‌ها برداشته شده است.
 
به گفته منوچهری، در سال‌های مختلف هر زمان نیاز به تعمیر بود، یک لایه به لایه‌های قبل اضافه شده و لایه قبلی برداشته نشده است.
 
وی با بیان اینکه حجم نخاله‌هایی که خارج شده خیلی زیاد بود که کار را به کندی کشاند، اظهار کرد: از طرفی با توجه به افزایش قیمت‌ها که در سال 1399 خیلی زیاد بود، پیمانکار متضرر شد و طبق بخشنامه سازمان برنامه و بودجه برای جلوگیری از ضرر پیمانکاران، در صورتی که تقاضای خاتمه پیمان دهد، این مورد باید انجام شود. پیمانکار هم اعلام کرد کار را نمی‌توانم انجام بدهم و سعی شد به گونه‌ای کار پیش برود تا حقی از بیت‌المال هم ضایع نشده باشد و پیمانکار هم متضرر نشود؛ اما باعث شد که برخی کارها پیش نرود، بنابراین لایه‌های قبلی برداشته نشده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تصریح اینکه قراردادی که با پیمانکار بسته شد امکان تعدیل نداشت، افزود: طبق برنامه‌ای که پیمانکار تقاضای ملغی شدن کرد می‌خواستیم هم کار پیش برود و هم حقی از بیت‌المال ضایع نشود و هم پیمانکار ضرر نکند؛ لذا چند جلسه در دفتر فنی استانداری و سازمان برنامه برگزار کردیم و در نهایت دفتر فنی استانداری بهترین پیشنهاد را خاتمه پیمان اعلام کرد، که سریع‌ترین راه برای به سرانجام رسیدن این پروژه بود، بنابراین آن را خاتمه یافته اعلام کردند. در مهلت 15 روزه همه این روند باید تا دهم فروردین 1400 تمام شود.
 
به گفته منوچهری، بعد از آن بر اساس فهرست بهای جدید که منتشر می‌شود، برآوردها به روز و مجدد مناقصه برگزار شود؛ تعدیل سه ماه یک بار منتشر و ابتدای سال هم فهرست بهای جدید مشخص می‌شود. طبق قرارداد عنوان شده بود هیچ تعدیلی به پیمانکار ارائه نشود و وی هم موظف بود که کار را انجام دهد؛ اما پیمانکار تقاضای تعدیل داشت. بر اساس بخش‌نامه سازمان برنامه و بودجه برای جلوگیری از ضرر پیمانکاران، اگر می‌توان تعدیل ارائه شود، باید این کار انجام گیرد و اگر نه خاتمه پیمان مسیر بعدی است.
 
وی با این وجود از تلاش برای حفظ پیمانکار خبر داد و گفت: پیمانکار خوش‌نامی بود و برای مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم کار کرده و حاضر بود با تعدیل کار را ادامه دهد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. اگر تعدیل می‌دادیم به چند جهت نظیر زمان و قیمت به نفع ما بود.
 
منوچهری در ادامه اظهار کرد: ما اول کار تعدیل گذاشتیم و تعدیل شامل نمی‌شد؛ هر سال تعدیل انجام می‌شود اما میزان افزایش نرخ هرسال از ابتدای سال تا پایان سال 10 درصد است در سال 99 این رقم، عدد خیلی بالایی بود و در برخی از آیتم‌ها بالای صددرصد بود. به طور مثال برآورد برای پنجره‌ها حدود 70 میلیون تومان بود درحالیکه الان خرید همان پنجره‌ها بالای 200 میلیون تومان است.
 
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، عنوان کرد: باید بر اساس فهرست بهای جدید، برآوردها به‌روز شود و مناقصه را انجام دهیم، هر کسی بر اساس توانمندی‌های خودش می‌تواند برنده شود و این پیمانکار هم یک شانس می‌تواند داشته باشد.
 
منوچهری سپس به وضعیت منابع و داشته‌های کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز پرداخت و گفت: نشریات قدیمی در حال ورود اطلاعات است اما اسکن آن هنوز انجام نشده است. یکی از برنامه‌هایی که در سال 1400 انجام می‌دهیم، اسکن آنهاست که اولویت اول نسخ خطی و اولویت دوم نشریات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها