سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
امامی: امسال پرنده کتاب پرواز کرد و به خانه‌ها برگشت

غلامرضا امامی می‌گوید: امسال با همه گرانی و تورم و فقر و فسادی که از آن آگاهیم، کتاب همچون پرنده‌ای که سال‌ها از خانه‌ها قهر کرده بود به خانه برگشت.

غلامرضا امامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان درسال 99 گفت: در این روزگار بیم و غم در ایام کر و فر کرونا، با همه نکبتی که این بلای عالم‌گیر داشت همچون طرح شهره «یین یانگ» چینی نعمتی هم به همراه داشت. نعمت این بود که خانواده‌ گرد هم آید. کودکان و نوجوانان بیشتر در خانه باشند و پدران و مادران در کنار آنها. کاری که سا‌ل‌ها از یاد رفته بود. پدران و مادران گاه در جست‌وجوی رزق و روزی سحرگاهان از خانه خارج می‌شدند و شباهنگام دیرگاه به خانه برمی‌گشتند. معمولا بچه‌ها خواب بودند. اما این بلا سبب شد که در زیر یک سقف-آن‌ها که سقفی دارند- گرد هم آیند و چه خوش بود که پرنده کتاب پرواز کرد و در خانه‌ها نشست.
 
این نویسنده و مترجم در ادامه بیان کرد: روزگار غریبی است، برصفحه شیشه‌ای تلویزیون جنگ و جدل، خون و خونریزی، به چشم می‌خورد. کبوتر صلح در دوردست‌ها است و سایه‌ برجهان نگسترده. اما امسال کتاب‌های بسیاری برای کودکان و نوجوانان نشر یافت. و با همه گرانی و تورم و فقر و فسادی که از آن آگاهیم گویی که این پرنده که سال‌ها از خانه‌ها قهر کرده بود به خانه برگشت. پدران  و مادران، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها قصه‌های کهن را روایت کردند و کتاب‌های نو را دیدند و برای بچه‌ها خواندند.
 
وی همچنین به تاثیر فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در سالی که در آن به سر می‌بریم هرچند که فضاهای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در کاستن مطالعه نقشی بسزا داشتند اما کودکان و نوجوانان در مهمانی کتاب شرکت کردند و اقبال نسبت به کتاب‌های کودک و نوجوان گسترده شد.
 
امامی در ادامه بیان کرد: من بسیاری از کتاب‌هایی که امسال برای کودکان و نوجوانان نشر یافته ندیده و نخوانده‌ام اما بخشی را دیده‌ام. امسال بانوان نویسنده با کتاب‌هایی تازه در این وادی بیش از گذشته گام نهادند. چند نام به یادم مانده اما می‌ترسم که چند نام را به یاد نیاورم و از این رو از نام بردن معذورم.
 
وی همچنین به افزایش انتشار کتاب در ژانر وحشت اشاره کرد و گفت: اما شگفت‌انگیز برای من این بود که در این دنیای وحشی برخی کتاب‌ها به ژانر وحشت نشر یافت، کاری که دوست ندارم. دنیای ما زیبا نیست، زشت‌ترش نکنیم. وحشتناک‌ترش نسازیم. کتاب‌هایی که صفا و صلح کودکان و نوجوانان را می‌آلاید، زیبنده نیست. بگذاریم آن‌ها نه در بیداری بلکه در رویاهایشان جهان را زیباتر و مهربان‌تر بیابند.
 
وی افزود: امسال صدمین سالگرد زادروز جانی روداری، نویسنده جهانی و تنها برنده ایتالیایی جایزه اندرسن بود. نویسنده‌ای که در آرزوی جهانی بی‌جنگ بود و نغمه عشق و صلح و دوستی را برای کودکان و نوجوانان نواخت و صدای عشق را سر دارد. صدایی که سالیان دراز در جهان می‌ماند. همان‌طور که حافظ، شاعر ما گفت:
«از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر/ یادگاری که در این گنبد دوار بماند»

 
 

فروش اینترنتی و نمایشگاه مجازی روغنی بود که چرخ زنگ زده کتاب را به حرکت درآورد
امامی یادآور شد: بی‌شک در سال 1399 میزان انتشار کتاب‌های کودکان و نوجوانان به سبب گرانی کاغذ و مواد اولیه و تورم، کاهش یافت؛ اما ناشرانی با همت، با همه سختی به کار خویش ادامه دادند. خرسندم که نمایشگاه مجازی کتاب با اقبال بسیار مردم روبه‌رو شد و کتاب به خانه‌ها به برکت فضای مجازی راه یافت. این اقدام پسندیده از این رو برایم جالب بود که به سبب کرونا رفت و آمد به کتابفروشی‌ها کمتر شد اما فروش اینترنتی و نمایشگاه مجازی چون روغنی چرخ زنگ‌زده کتاب را به حرکت درآورد.

 
 

این نویسنده و مترجم در ادامه به آثار منتشرشده‌اش در سال جاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر تعدادی اثر که در دست چاپ هستند، امسال به همت نشر هوپا ادامه آثار جانی روداری با پرداخت حق کپی رایت پی گرفته شد. و برای آشنایی کودکان و  نوجوانان به کوشش نشر پرتقال مجموعه‌ای زیبا نشر یافت. شامل عنوان‌های «گربه و شیطان» اثر جیمز جویس، «بلبل امپراطور چین» اثر هانس کریستین اندرسن، «قدرت جهانی شش مرد» از برادران گریم و «زیبای خفته» اثر شارل پرو. گذشته از این‌ها، سال‌ها پیش قصه زیبایی دیدم از ولتر. او به قصه‌های قدیمی ایرانی و حکمت‌های باستانی دلبسته بود و کتاب «اسب و سگ» را باالهام از نقاشی‌ها و مینیاتورهای ایرانی نوشت و با مطالعه «اوستا» کتاب مقدس پیامبر پارسی، اشو زرتشت و زند به تفسیر این کتاب پرداخت که از سوی کتاب گویا نشر یافت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها