پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
به‌روزرسانی نرم‌افزار مجموعه آثار خسروشاهی با بارگزاری 130 عنوان کتاب

مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با اشاره به بخش‌های مختلف و امکانات نرم‌افزارِ به‌روزرسانی‌شده‌ی مجموعه آثار استاد خسروشاهی، از دسترسی به 130 عنوان کتاب وی در این نرم‌افزار خبر داد.

سیداحمد الحسینی مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در حاشیه آئین رونمایی از نرم‌افزار مجموعه آثار استاد سید هادی خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، درباره ویژگی‌های این نرم‌افزار، گفت: این نرم‌افزار توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و با همکاری مرکز بررسی‌های اسلامی تولید و عرضه شده است.
 
وی اضافه کرد: نسخه قبلی این نرم افزار که در سال 93 تولید و عرضه شد و مشتمل بر 62 عنوان کتاب بود اما در این نرم‌افزار و نسخه جدید که نسخه 3 این نرم‌افزار است، آثار موجود در نرم‌افزار مشتمل بر 132 عنوان کتاب با تنوع موضوعات است.
 
الحسینی ادامه داد: آثار به دو زبان فارسی و عربی تنظیم شده است و چهار بخش کتابخانه، نمایش، جستجو و نگارخانه در آن پیش‌بینی شده است. انشاءالله در نسخه‌های بعدی، آثار و مقالات دیگر آن مرحوم قرار خواهد گرفت.
 
این پژوهشگر درباره ویژگی‌های کتابخانه موجود در‌ نرم‌افرار توضیح داد و گفت: در این کتابخانه کتاب‌ها با موضوعاتی مانند امام علی (ع) در میزهای پژوهشی صدای عدالت انسانی، خاطرات مستند، اسناد نهضت اسلامی یا «الآثار الکامله» وجود دارد. قسمت دیگر کتابخانه، با موضوعات متنوعی همچون زندگینامه و خاطرات، حرکت‌های اسلامی، پیامبر و اهل‌بیت، تاریخ انقلاب اسلامی، درباره شخصیت‌ها، عقائد، تقریب مذاهب، اسلام و ادیان، نظام سیاسی اسلام، اندیشه، تاریخ سیاسی اسلام، اسناد تاریخی، فلسفه و عرفان، نجوم، تفسیر قرآن، تاریخ سیاسی، شعر و ادبیات و کتابشناسی دسته‌بندی شده است.
 

مدیر اداره ارتباطات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور یادآور شد: بخش دیگر نرم‌افزار قسمت نمایش است که با انتخاب کتاب یا کتاب‌هایی می‌توانیم به بخش نمایش منتقل شویم. این بخش دارای قابلیت‌هایی است که فهرست درختی و متن کتاب را نمایش می‌دهد. اتصال به لغت‌نامه، اتصال به قرآن و انواع و اقسام امکانات و قابلیت‌های پژوهشی از دیگر ویژگی‌های این بخش از نرم‌افزار به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام الحسینی بخش جستجو یکی دیگر از امکانات این نرم‌افزار برشمرد و بیان کرد: جستجوها به 3 صورت ساده، پیشرفته و تفصیلی طراحی شده است. جستجوی ساده و تفصیلی این امکان را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد که در میزهای مختلف پژوهشی جستجوهای خودمان را داشته باشیم. جستجوی کلمات پیراسته، نتایج به ترتیب امتیاز و نمایش پیش‌فرض از دیگر امکاناتی قابل استفاده است.

وی در پایان تصریح کرد: بخش آخر این نرم‌افزار، نگارخانه آن است که مجموعه تصاویری از مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی با مقامات، بزرگان، حضرت امام (ره)، سفرهای وی و کارهای بین‌المللی مرحوم خسروشاهی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها