شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
«سرفه‌های تمام‌وقت» شاعر تبریزی در بندرعباس

مجموعه شعرهای شراره جمشید، شاعر تبریزی در کتابی با عنوان «سرفه‌های تمام‌وقت» ازسوی انتشارات «سمت روشن کلمه» در هرمزگان منتشر شد.

مدیر انتشارات «سمت روشن کلمه» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در هرمزگان، گفت: شعر «شراره جمشید» شعرِ گشودن معنا در لفافه‌ی تعابیر شاعرانه و زبان استعاری است. او زبان واسطه را عمیق می‌شناسد. از این‌رو با سطح بیگانه است و همواره به دل ماجرا می‌زند. گفتمان چند صدایی و روایتگری از عناصر برجسته‌ی شعر اوست.

یدالله شهرجو ادامه داد: روایتی که شراره جمشید در شعرش پیش می‌کشد روایت رنجی است غریب: «کسی ندانست وقتی آویخته بودم بر پل‌های رنج / صدایم از آفتاب‌گردان می‌گذشت / صدایم در سینه‌هایی فراتر از قلب یک معبد / از کنار خوشه‌های انگور فصل تازه‌ای می‌گذشت / از زیر پیش‌بندهای آویخته / دهان شکافته‌ی باد / دستی که خنجر به‌صورت می‌کشید...»

وی درباره ویژگی‌های دیگر شعرهای جمشید توضیح داد: او در روایت سیال شعرهایش برخی از تعابیر مانند مرگ را همواره مانند سایه‌ای در پی دارد اما مرگ در شعرِ شراره جمشید نه از جنس و نگاه تعریف‌شده‌ای است که انتظارش را می‌کشیم مرگ در شعرهای او با تمام تلخی‌اش، روایت دیگرگونه‌ای از زندگی است:
«به خوابیده‌اش نگاه کن / و بازوانی که دراز گشت / به سری که روی شانه‌ات لغزید و ماند / به خوابیده‌ام چشم بینداز و دارکوبی کز باد پرید / نگاهی که تسخیر لهجه‌ام را خواند و دست‌های ناگهان منظره / هزینه‌ی گورم را پرداخت / نگاه کن / چشیده بود ساعت سبز سیب را / و اقاقیای پرپر عصر مرموز / از چشم پرچین دور افتاد نزدیکای گل‌سنگ مزار ...»

شهرجو در پایان یادآور شد: شراره جمشید شاعری با توان بالا است که قطعاً برتری‌های نهفته در شعرش جای درنگ و تأمل دارد.

یادآوری می‌شود، شراره جمشید از شاعران جوان تبریزی است که پیش‌ازاین نیز مجموعه «غشای کاغذی» را به همت انتشارات سمت روشن کلمه در سال جاری چاپ و منتشرشده بود و به‌تازگی «سرفه‌های تمام‌وقت» را با یاری همین نشر در 164 صفحه با صفحه‌آرایی و طراحی جلد اعظم حسین‌زاده به قیمت 40 هزار تومان در شمارگان 500 نسخه چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها