چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
تخفیف‌های مازاد در طرح زمستانه کتاب‌فروشی محلی را از بین می‌برد

تیموری خواستار محرومیت ناشر کتاب‌فروشی که قوانین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را نادیده می‌گیرد، از شرکت در دوره‌های بعد طرح‌های حمایتی شد.

وحید تیموری، مدیر کتاب‌فروشی پارسه در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مشکلاتی که برخی از ناشران در ارسال پستی بسته‌های سفارش داده‌شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران داشتند، برگزاری طرح زمستانه 99 را اقدامی برای جلب رضایت کتاب‌فروشی‌ها عنوان کرد و گفت: برای جبران نقدینگی ناشران که بر اثر برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ایجاد شده‌بود، مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرحی به نام نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار کردند که با استقبال خوب دوستداران کتاب مواجه‌شد.

به گفته این کتاب‌فروش بعد از نمایشگاه مجازی کتاب، شاید مردم پولی برای خرید از زمستانه کتاب نداشته باشند، زیرا هرچه برای خرید کتاب کنار گذاشته بودند در خرید از نمایشگاه مجازی و امکان ارسال رایگان کتاب‌ها خرج کردند. او ادامه داد: فکر می‌کنم برای زمستانه کتاب، افراد معدودی می‌توانند از کتاب‌فروشی‌ها کتاب تهیه و به زنده ماندن آن‌ها کمک کنند.

او با اشاره به اینکه فقط 20 درصد مشتریان در این دوره از طرح‌های حمایتی شرکت می‌کنند، افزود: تداخل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران و اجرای طرح زمستانه موجب ریزش مخاطبان شده‌است. البته وقتی مخاطب تخفیف ۲۵ درصدی را مشاهده می‌کند، به خرید ترقیب می‌شود.

تیموری با اشاره به روشی که برخی کتاب‌فروشان برای رفع محدودیت سقف خرید پیش گرفتند، توضیح داد: سقف خرید ۲۰۰ هزار تومانی مشکل ایجاد می‌کند، اما کتاب‌فروشان برای دورزدن این مشکل راه‌هایی پیدا کرده‌اند؛ برای مثال افراد با چند کد ملی در کتاب‌فروشی از طرح استفاده می‌کنند.

مدیر کتاب‌فروشی پارسه با اعلام اینکه برخی از ناشر کتاب‌فروشان طرح زمستانه را با تخفیف 30 درصد اجرا می‌کنند، گفت: ناشر کتاب‌فروشان از قانونی که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تعیین کرده‌است، تبعیت نمی‌کنند و تخفیف بالاتر می‌دهند. در نتیجه این اقدام، وقتی مخاطب وارد کتاب‌فروشی می‌شود که تخفیف 25 درصد ارائه می‌دهد، خواستار تخفیف 30 درصدی خواهدشد.

تیموری از کتاب‌فروشانی است که دربرابر مطالبه مشتری، مجبور به ارائه تخفیف 30 درصدی شده‌است، او بیان کرد: در این وضعیت کتاب‌فروشان محلی چه کاری باید انجام بدهند؟ در این روند کم‌کم هیچ‌کس از قانون تبعیت نخواهدکرد و هرج‌ومرج عجیبی در بازار نشر ایجاد می‌شود.

مدیر کتاب‌فروشی پارسه افزود: پیشنهاد می‌کنم کتاب‌فروشان قانون موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را رعایت کنند و موجب آسیب به کتاب‌فروشان محلی نشوند. آیا مسئولان در خانه کتاب می‌خواهند از کتاب‌فروشان محلی حمایت کنند یا ترجیح می‌دهند کتاب‌فروشی‌های بزرگ جای آن‌ها را بگیرند؟ ناشر کتاب‌فروشی که قوانین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران را نادیده می‌گیرد، باید از شرکت در دوره‌های بعد طرح‌های حمایتی محروم بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط