چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
فروش 200 میلیونی کتابفروش‌های آذربایجان‌غربی با «زمستانه کتاب»

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: تا شب گذشته بیش از 2000 جلد کتاب در کتابفروشی‌های استان در قالب طرح «زمستانه کتاب» فروش رفته و از این بابت کتابفروشی‌ها بیش 2 میلیارد ریال فروش داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، طرح «زمستانه کتاب 1399» آرام آرام به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. در این دوره از طرح‌های حمایتی در استان آذربایجان‌غربی، 12 کتابفروشی در ارومیه و 9 کتابفروشی در شهرهای دیگر استان حضور دارند.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی می‌توانند تا 16 اسفند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح با ارائه کارت ملی تا سقف ۲۰۰ هزار تومان کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند، گفت: 21 کتابفروشی از شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، نقده، سردشت، میاندوآب، مهاباد و بوکان در طرح زمستانه کتاب 99 حضور دارند.

رسول بابازاده گفت: پاتوق کتاب ارومیه، پرهام، حسینی، خانه دوست، درنا، زارع، سلیمی، شهر کتاب بوکان، شهر کتاب ارومیه، علوم دانشگاهی، موکریان، نمایشگاه کتاب ختایی، کافه کتاب ارومیه، کتاب پیام، کتاب گزینگ، کتاب مهرگان، کتابسرای بشری، کتاب موکریان، کتابفروشی صالحی و ظرافت از جمله کتابفروشی‌های عضو این طرح هستند.

این مقام مسئول در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: تا دیشب (12 اسفندماه) بیش از 3000 جلد کتاب در طرح زمستانه 1399 فروش رفت و از این بابت بیش از 2  میلیارد ریال فروش نصیب کتابفروشی‌های طرح شده است.

مجازی شدن کلاس‌های درسی، باعث کاهش فروش کتاب شده است
صیاد عبادی، مدیر کتابفروشی ختایی در ارومیه هم در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا گفت: به دلیل اینکه بیشتر کتاب‌های ما در حوزه کمک درسی و دانشگاهی است مجازی شدن کلاس‌ها روی فروش کتاب‌ها تاثیر منفی گذاشته است و حتی برخی موارد برگزاری چنین طرح‌هایی نیز تاثیری ندارد.

این کتابفروش که در خیابان خیام جنوبی ارومیه سال‌هاست در زمینه فروش کتاب فعالیت می‌کند، افزود: از سال 96 فروش کتاب سیر نزولی داشته است. قیمت کتاب نسبت به سایر اقلام زندگی روزمره پائین است و خرید و مطالعه کتاب به قیمت آن بستگی ندارد؛ بلکه متاسفانه فرهنگ مطالعه مردم پایین است.

عبادی یکی دیگر از علل پایین بودن فروش کتاب را بی اطلاعی مردم از اجرای این طرح‌ها عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه تبلیغات بسیار ضعیف است و فقط صدا و سیمای استان چند بار، خبر اجرای طرح زمستانه کتاب را اعلام کرده است.
 
وی بیان کرد: برخی اشخاص به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه به سمت مطالعه در فضاهای مجازی و دیجیتالی سوق یافته‌اند؛ گرچه مطالعه کتاب به صورت سنتی و از طریق فایل‌های دیجیتالی، مطالعه تلقی می‌شود اما مطالعه از طریق کتاب، تأثیرات بیشتری داشته و به عنوان مطالعه مستمر و پایدار عنوان می‌شود.

عبادی افزود: افرادی که می‌خواهند در طرح‌های فصلی خرید کنند قبل از خرید به کتابفروشی مراجعه می‌کنند و بعد از دیدن کتاب و اطمینان حاصل کردن، کتاب خود را سفارش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها