سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
آه آب، روایتی از سرگذشت ماده حیات در ایران

تصور کنید روزی شیر آب را باز کنید و به‌جای آب از آن «آه» بیرون ‌آید، اگر آن روز را تصور کنیم، قدر آب را بیشتر خواهیم دانست.

عباس جهانگیریان؛ شایسته تقدیر سی‌و‌هشتمین دوره جایزه کتاب سال در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «خواب آب» بیان کرد: این اثر روایت تاریخ مهندسی آب در ایران است. ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که در این‌باره چند اتفاق مهم در ایران افتاده که جزو اتفاقات منحصربه‌فرد هستند؛ یکی از آن‌ها قنات است.
 
وی افزود: تمدن بشر به دو صورت شکل گرفته است، یکی تمدن رودخانه‌ای و دیگری تمدن کاریزی که جامعه انسانی در کنار قنات‌ها شکل گرفته است. این بخش از تمدن بشر مدیون ایرانیان است، چراکه کاریز و قنات از ایران به مصر و از آنجا به جاهای دیگر رفت.
 
این پژوهشگر در ادامه گفت: از دیگر دستاوردهای ایرانیان، ساخت سدهای قوسی‌شکل بود که نخستین‌بار آن‌ها ابداع کردند و بسیار محکم است. نزدیک به پنج سده می‌شود که این نوع از سدها در ایالات متحده ساخته می‌شود و امروزه به‌عنوان یک بخش از سدسازی در دنیا ادامه پیدا کرده است. از دیگر ابداعات ایرانیان، ساعت آبی است که تمامی این موارد در کتاب مذکور آورده شده است.
 
جهانگیریان ادامه داد: یکی از اتفاقات خاصی که در ایران رخ داده و این کشور را با دیگر کشورها در زمینه مهندسی آب خاص می‌کند، تقسیم آب بوده که می‌توان به تقسیم آب زاینده‌رود اشاره کرد که شیخ‌بهایی دست به شاهکار بی‌نظیری زده است. لازم به ذکر است، با این روش به همه روستاهای کم‌آب اطراف زاینده‌رود آب می‌رسیده و با توجه به اینکه ایران در کمربند خشکی جهان قرار دارد. این مناطق کمتر از کم‌آبی رنج می‌بردند. نمونه چنین اتفاقی در شوشتر هم افتاده است.
 
به گفته این مولف، افتخارات مهندسی آب در ایران  هیچگاه رسانه‌ای نشده و دوربین‌ها زوم نکرده‌اند، امروزه در صنعت سدسازی می‌توانیم ادعا کنیم که جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم.
 
وی با اشاره عنوان کتاب اظهار کرد: علت اینکه نام کتاب را «خواب آب» گذاشته‌ام این است که با توجه به اینکه در نوار خشک کره زمین قرار گرفته‌ایم و در خشکسالی‌های چندین‌ساله به‌سر می‌بردیم، ایرانیان در گذشته خواب آب‌را می‌دیدند. این اتفاق امکان دارد که در شرایط کنونی هم رخ دهد که علت آن را می‌توان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دانست. تصور کنید روزی شیر آب را باز کنید و به‌جای آب از آن «آه» بیرون آید. اگر آن روز را تصور کنیم قدر آب را بیشتر خواهیم دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها