سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
واقعیت تدریجی یک رویا با چاپگرهای سه‌بعدی

به گفته یک کارشناس در عرصه چاپگر های سه بعدی، همانگونه که وب و اینترنت جهش عظیمی در نوع زندگی بشر به وجود آورد، در زمینه ساخت اشیا هم چنین جهش و تحولی به وجود خواهد آمد. درست مانند فیلم های علمی تخیلی.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ کتاب «ساخت افزایشی با رسوب‌نشانی مستقیم لیزری» تألیف رضا شجاع رضوی، محمد عرفان‌منش، سیدمسعود برکت، راحله احمدی‌پیدانی، احمد احمدی‌بنی و حسین جمالی در گروه علوم کاربردی شاخه مهندسی مواد و معدن در سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال به‌عنوان اثر شایسته‌ تقدیر معرفی شد.

رضا شجاع رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره این اثر بیان کرد: اگر بخواهیم از انقلاب صنعتی دیگری در جهان نام ببریم باید گفت که پرینتر های سه بعدی این مسئولیت را برعهده دارند.
 
وی افزود: از آنجایی که عبارت ساخت افزایشی را می‌توان جایگزین پرینت س‌ بعدی کرد، عنوان این اثر بر همین مبنا انتخاب شده است. ساخت افزایشی، روش جدیدی در دنیا است که برای ساخت قطعاتی به‌کار می‌رود که می‌توان به‌صورت سه‌بعدی با دستگاه‌های ویژه‌ای ساخت.
 

 
این نویسنده گفت: همانگونه که پیشتر اشاره شد، از این روش به‌عنوان انقلاب بعدی صنعتی یاد می‌شود. نزدیک به یک دهه است که در ایران فعالیت خود را آغاز کرده و کتاب «ساخت افزایشی با رسوب‌نشانی مستقیم لیزری» بازتاب‌دهنده تجربیات و دستاوردهای خودمان در ایران است که برای نخستین‌بار در این زمینه به چاپ رسیده است.  
 
وی ادامه داد: ساخت افزایشی (پرینت سه‌بعدی) اشیاء روش‌های متفاوتی دارد؛ به‌ویژه در ساخت فلزات یکی از روش‌ها، روش رسوب‌نشانی لیزری است که در این کتاب تمرکز ویژه به آن شده است.
 
شجاع رضوی اظهار کرد: در کل برای ساخت اشیاء با مواد فلزی دو روش عمده وجود دارد که با استفاده از لیزر  انجام می‌دهند؛ یک روش ذوب لیزری و دیگری روش رسوب‌نشانی مستقیم لیرزی است. در روش نخست، پودر فلز را در یک سطح می‌ریزیم و بعد با لیزر شی فلزی ساخته می‌شود و دوباره پودر فلز در دستگاه مورد نظر ریخته می‌شود و طبق روال قبل لیزر شده و در نهایت قطعه مورد نظر ساخته می‌شود. نام این روش، ذوب انتخاب لیزری است که در داخل کشور هم با استفاده از آن اشیاء ساخته می‌شود.
 
نویسنده کتاب «ساخت افزایشی با رسوب‌نشانی مستقیم لیزری» افزود: روش دیگر رسوب‌نشانی مستقیم لیزری است. در این روش با لیزر ریخته‌گری می‌کنیم. به عبارت دیگر شکل مورد نظر با لیزر به آن داده می‌شود. گفتنی است انواع و اقسام آلیاژهای فلزی را می‌توان با این روش هم ساخت و هم تعمیر کرد.
 
این کارشناس گفت: تا حدود چهار یا پنج سال پیش، چاپگرهای سه‌بعدی بیشتر جنبه علمی تخیلی داشتند و تصوری از وجود آن‌ها نمی‌شد داشت، چراکه بیشتر شبیه یک رویا بود. اما خوشبختانه امروز در ایران شرایط بهتری داریم و به‌ویژه در منطقه نسبت به کشورهای خاورمیانه وضعیت خوبی داریم، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت، جزو پیشروها هستیم. اما نسبت به کشورهای پیشرفته کمی ضعف داریم که قابل جبران است و کشور ما چندان در این زمینه عقب‌افتاده نیست.
 
شجاع‌رضوی با اشاره به موارد مورد استفاده این صنعت، بیان کرد: امروزه از این فناوری می‌توان در صنعت پزشکی استفاده‌های زیادی کرد. حتی قطعاتی که در جراحی مورد استفاده قرار گرفته، پرینت گرفته شوند. به اعتقاد من خیلی طول نخواهد کشید که نسل فعلی بشر نمونه فیلم‌های علمی تخیلی خود را درباره پرینت سه‌بعدی مشاهده کند. همانگونه که وب و اینترنت جهش عظیمی در نوع زندگی بشر به‌وجود آورد، در زمینه ساخت اشیاء هم چنین جهش و تحولی به‌وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها