شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
مسابقات جشنواره چاپ باید ساختار یکپارچه و منظم داشته باشد

عفراوی، فعال حوزه گرافیک، معتقد است؛ مسابقات و جشنواره‌های چاپ باید به‌شکل یکدست و یکپارچه برگزار شوند؛ چراکه تنها در این صورت است که می‌توان انتظار داشت نتایج آن بر کیفیت محصولات چاپی اثرگذار باشد.

بهرام عفراوی طراح و گرافیست حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تاثیر برگزاری مسابقات چاپ بر کیفیت محصولات چاپی و اهمیت برگزاری آن گفت: گسست موجود و تکه‌تکه برگزار شدن جشنواره چاپ باعث شده است که هیچ اتفاق خاصی برای کیفیت محصولات چاپی ما نیفتد زیرا زمانی مي‌توانیم انتظار ارتقای کیفیت داشته باشیم که یک فرایند یکپارچه، هماهنگ و ممتد را دنبال کنیم.
 
وی افزود:‌ من معتقدم اینکه فقط با برگزاری جشنواره و اختصاص بودجه به آن انتظار داشته باشیم یک رویداد یا جشنواره به تنهایی بتواند بر ارتقای کیفیت محصولات چاپی موثر باشد، انتظار بیهوده‌ای است؛ به‌خصوص که این افراد در هر دوره تغییر می‌کنند و اصولا روش مشخصی هم وجود ندارد.
 
عفراوی با بیان اینکه باید معیار و ابزاری وجود داشته باشد که این کیفیت را در محصولات چاپی ردیابی کنیم، عنوان کرد: باید قبل از هر چیز یک ساختار یکپارچه برای مسابقات جشنواره چاپ داشته باشیم که این ساختار دارای نظم و نظامی باشد و قرار نباشد که این نظم هر سال به هم بخورد و یک اتفاق جدید رخ بدهد.
 
وی توضیح داد:این جشنواره باید همه فرایند‌های چاپ را دربربگیرد و بتوانیم کیفیت در قسمت‌های مختلف را شاهد باشیم. همچنین هر دوره به‌صورت مجزا برگزار نشود؛ بلکه فرایند باید پیوسته باشد تا بتوانیم دست‌اندرکاران این حوزه را به‌صورت مرتب در جریان جشنواره بگذاریم.
 
عفراوی تاکید کرد: اگر این شرایط برقرار باشد، می‌توانیم کیفیت محصولات چاپی را با برگزاری جشنواره‌های تخصصی ارتقا دهیم و تاثیرگذاری آن را بسنجیم. هرچند قبل از آن ملاک‌های تاثیرگذاری باید تعیین شود.
 
وی همچنین درباره لزوم پرداختن به اجزای مختلف صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ ایران یک فرایند یکپارچه‌ است که شامل بازاریابی، آموزش، فروش، ارتقای کیفیت و... می‌شود و همه آن‌ها باید در کنار هم دیده شوند تا به‌عنوان راهنمایی جامع و کامل مورد استفاده صنف قرار بگیرد.
 
به گفته عفراوی، این کار می‌تواند در قالب یک دفترچه راهنما باشد و توسط گروهی از دست‌اندرکاران این حوزه به دلیل گستردگی صنعت چاپ در یک بازه زمانی مثلا ده ساله تهیه شود و هر سال نیز اطلاعات و آمار آن به‌روز شود؛ در غیر این صورت برگزاری جشنواره به شکل سال‌های پیشین نمی‌تواند برای این صنعت موثر باشد.
 
وی همچنین درباره لزوم افزوده شدن بخش پژوهش به جشنواره چاپ گفت: به دلیل اهمیت پژوهش، افزودن این بخش به جشنواره یک موضوع مهم و ضروری است که در دوره‌های آتی می‌تواند رخ بدهد زیرا این بخش در ارائه کیفیت بهتر محصولات چاپی تاثیرگذار خواهد بود.
 
عفراوی در بخش دیگر صحبت‌های خود به برگزاری جشنواره نشان شیرازه هم اشاره کرد و افزود: این جشنواره نیز نیازمند اتفاقاتی است تا بتوانیم تاثیرگذاری آن را بر جامعه نشر همچنین مردم شاهد باشیم، به‌نظرم همه این رویدادها باید به سمتی بروند که شبیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد زیرا زمان برگزاری آن تقریبا درصد بالایی از مردم متوجه می‌شوند.
 
وی در پایان تاکید کرد: اگر بتوانیم جشنواره چاپ همچنین نشان شیرازه را به این سمت ببریم که با راهکارها و ترفندهایی اطلاع‌رسانی و خبررسانی گسترده در آن رخ بدهد، از سوی دیگر پیوستگی داشته باشد، می‌توانیم شاهد اتفاق‌های خوبی در آن باشیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها