یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
ارائه خدمات مرجع مجازی در 8 کتابخانه عمومی استان زنجان

هشت کتابخانه عمومی استان زنجان شامل سیدافضل موسوی، حاج احمد مهدوی، سهروردی و فرهنگ (زنجان)، فجر (خدابنده)، کوثر (خرمدره)، علامه طباطبایی و حکیم هیدجی (ابهر) در طرح ارائه خدمات مرجع مجازی مشارکت کردند.

امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی مجازی شده است و اکثر خدمات نیز از طریق سایت یا شبکه‌های مجازی ارائه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ادامه داد: درست است که طی یک سال گذشته، حضور اعضا در کتابخانه کمرنگ شده است ولی کتابخانه‌ها فعالیت خود را تعطیل نکرده و کتابداران با حضور در محل کار، خدمات خود را به‌صورت مجازی و غیرحضوری ارائه می‌دهند.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن برنامه‌های اجرا شده در فضای مجازی بیان کرد: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی کتابخانه‌ها با بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شیوه‌ای متفاوت ادامه پیدا کرده و در برخی از جنبه‌ها نیز مؤثرتر و پررنگ‌تر شده است.

نیک‌بخش از اجرای طرح خدمات مرجع مجازی خبر داد و افزود: این طرح با هدف تأمین نیازهای پژوهشی دانشجویان، محققان و جلوگیری از قطع ارتباط دانشجویان با کتابخانه‌های عمومی اجرایی می‌شود.

وی افزود: از دیگر اهداف اجرای طرح خدمات مرجع مجازی فراهم‌سازی دسترسی متمرکز اعضا کتابخانه‌های عمومی و مراجعان به پایگاه‌ها و منابع الکترونیکی، اقدامات و طرح‌های کتابخانه‌های عمومی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با تشریح جزئیات اجرای طرح خدمات مجازی گفت: در این طرح اعضا می‌توانند از طریق ایمیل کتابخانه موضوع مورد نظر و درخواست خود را اعلام کنند تا در اولین فرصت اطلاعات مورد نیاز با هزینه کم در اختیارشان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در فاز اول اجرای این طرح 8 کتابخانه عمومی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: کتابخانه‌های عمومی سید افضل موسوی، حاج احمد مهدوی، سهروردی و کتابخانه فرهنگ از شهرستان زنجان و کتابخانه فجر شهرستان خدابنده، کوثر شهرستان خرمدره، علامه طباطبایی شهرستان ابهر، حکیم هیدجی ابهر در این طرح مشارکت کرده‌اند.

نیک‎بخش با اشاره به اینکه طرح خدمات مرجع مجازی به صورت سراسری اجرایی می‌شود، تصریح کرد: اعضایی که عضو سراسری کتابخانه‌های استان هستند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای گسترده طرح گفت: در مرحله بعدی این طرح در تمام کتابخانه‌های استان اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها