یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
تلفیق مباحث تئوری و تکنیک‌های عملی برای مهارت‌آموزی

نویسنده کتاب «طراحی کامپیوتری سیستم‌های دیجیتال»، گفت: در انتهای هر فصل، تعداد زیادی تمرین گنجانده شده که دانشجویان می‌توانند با انتخاب برخی تمرین‌ها، مهارت‌های خوبی به‌دست‌ آورند. علاوه بر مباحث تئوری، سعی کردم تکنیک‌های عملی را هم در کتاب ارائه کنم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «طراحی کامپیوتری سیستم‌های دیجیتال» تألیف مرتضی صاحب‌الزمانی در گروه علوم کاربردی شاخه مهندسی کامپیوتر در سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال به‌عنوان اثر شایسته‌ تقدیر معرفی شد. این کتاب در سال 1398 در 736 صفحه از سوی انتشارات شیخ بهایی اصفهان به چاپ رسیده است.
 
مرتضی صاحب‌الزمانی نویسنده این کتاب، دارای مدرک دکترا از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا، استاد و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، بیان کرد: طراحی سیستم‌های دیجیتال به‌ویژه در دهه اخیر در ایران کاربردهای خاصی پیدا کرده است. حدود 10 سال قبل، درسی با عنوان «طراحی کامپیوتری سیستم‌های دیجیتال» در وزارت علوم تصویب شد که کتابی تخصصی برای تدریس آن وجود نداشت و اساتید از منابع مختلف مباحث را جمع‌آوری می‌کردند، لذا لزوم تدوین چنین کتابی احساس می‌شد. با توجه به تجربه‌ای که در تدریس این درس داشتم، این کتاب را تدوین و علاوه بر مباحث قبلی، مباحث تخصصی و جدیدتری را نیز به آن افزودم.
 
وی با اشاره به پروسه نگارش این اثر، ادامه داد: این کتاب در مدت زمان سه سال (95 تا 98) در دو بخش کلی «سخت‌افزار دیجیتال» و «کار با ابزارهای طراحی» به‌گونه‌ای تدوین شده که برای استاد انعطاف‌پذیری داشته باشد و بتواند آن‌را به‌ گونه‌های مختلف تدریس کند.


این استاد دانشگاه، درباره ویژگی‌های کتاب «طراحی کامپیوتری سیستم‌های دیجیتال»، گفت: در انتهای هر فصل از کتاب، تعداد زیادی تمرین گنجانده شده که دانشجویان می‌توانند با انتخاب و انجام برخی تمرین‌ها، مهارت‌های خوبی به‌دست‌ آورند. علاوه بر مباحث تئوری، سعی کردم تکنیک‌های عملی را هم در کتاب ارائه کنم.
 
صاحب‌الزمانی تأکید کرد: یکی از اهداف من این بود که این کتاب، صرفا یک کتاب درسی دانشگاهی نباشد. موسسات، سازمان‌ها و افرادی نیز هستند که کار طراحی دیجیتال انجام می‌دهند و متخصصان و مهندسان آن‌ها می‌توانند با استفاده از این کتاب، مهارت‌هایی در این زمینه کسب کنند. در واقع مخاطبان این کتاب دو دسته هستند، یک دسته مخاطبان دانشگاهی به‌ویژه دانشجویان سال آخر رشته‌های کامپیوتر و برق و دسته دیگر افرادی که می‌خواهند در حوزه صنعت مهارت خود را افزایش دهند. به‌ویژه در شهرستان‌هایی که دسترسی کمتری به منابع درسی وجود دارد، امیدوارم این اثر بتواند مشکل استادان برای تدریس و همچنین دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران این حوزه را تا اندازه‌ای مرتفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها