شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
انتقاد فرزند خسروشاهی از کتابی درباره پدرش/ «هادی‌نامه» کم‌مایه است

فرزنده زنده‌یاد هادی خسروشاهی ضمن کم‌مایه خواندن کتاب «هادی‌نامه» که به‌کوشش رسول جعفریان درباره پدرش منتشر شده است، در عین حال کتابِ چاپ شده با همین موضوع ازسوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را اثری قابل استناد و محققانه دانست.

سید محمود خسروشاهی فرزند استاد خسروشاهی و مدیر مرکز بررسی‌های اسلامی قم درباره انتشار کتابی تحت عنوان «هادی نامه» درباره پدرش، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: این کتاب با تلاش و زحمت‌های آقای رسول جعفریان گردآوری شده است و جا دارد از زحمتشان سپاسگزار باشم؛ اما این مجموعه را چندان در راستای دغدغه‌ها و تاملات مرحوم ابوی نمی‌بینم.
 
وی اضافه کرد: این کتاب که بیش از هزار صفحه است و مبلغی 150 هزار تومانی روی آن درج شده، متاسفانه به اندازه کتابچه‌ای هم در خصوص استاد خسروشاهی، حرف برای گفتن ندارد. این از معایب تحقیق در سرزمین ماست که کمیت را ملاک و معیاری برای برتری می‌دانیم و پای کیفیت را چندان به میان نمی‌آوریم.
 
خسروشاهی تصریح کرد: وقتی این کتاب پرحجم منتشر شد، برخی به همین کمیت بالای آن توجه دادند و آن را ملاکی برای برتری قلمداد کردند، اما این حجم بالا اگر نکته‌ی حسنه‌ای هم باشد، مرحوم والد ابدا به آن توجهی نداشت. بارها از ایشان شنیدم و به‌عینه می‌دیدم که کارهایی با حجم بالا را تورقی می‌کردند و به کناری می‌گذاشتند. همیشه به این نکته اشاره می‌کردند که در بسیاری موارد، کیفیت فدای کمیت شده است.
 
مدیر مرکز بررسی‌های اسلامی قم یادآور شد: وقتی ملاک سرعت و کمیت بالا قرار بگیرد، پشت پا به اصول و اسلوب تحقیق زده می‌شود و بعضا آثاری کم مایه منتشر می‌شود که «هادی‌نامه» نیز از این کم‌مایگی رنج می‌برد. واقعیتی که در تنظیم و چینش مطالب می‌توان آن را به خوبی دریافت.
 
فرزند مرحوم خسروشاهی با انتقاد از کتاب «هادی نامه» بیان کرد: آقای جعفریان مجموعه‌ای از پژوهشگران را برای انتشار این ارج‌نامه به همکاری طلبیده‌اند. برخی از محققین حاضر در این مجموعه، کمتر شناختی از مرحوم استاد خسروشاهی دارند و کمتر به مرام ایشان واقفند. این را می‌توان با مطالعه بعضی مقالات این مجموعه دریافت. البته وقتی که ملاک و معیار جمع‌آوری مطالب در مدت زمان کوتاهی باشد، انتظاری بیش از این نمی‌رود.

 
وی افزود: به تازگی کتابی به نام «خدمات علمی فرهنگی مرحوم استاد خسروشاهی» به همت دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ رسیده است که برخلاف «هادی‌نامه» یک کتاب قابل استناد و محققانه است و تفاوت بین کار تحقیقی و کار تعجیلی را نشان می‌دهد.
 
خسروشاهی بیان کرد: این کتاب اطلاعات مستند، دقیق و با زوایای جدید نسبت به استاد بیان می‌کند و تفاوت دو کار کاملاً عیان می‌شود. کتاب «هادی‌نامه» درواقع به اسم استاد و به کام دیگران بود. متاسفانه همانگونه که عرض کردم اطلاعات غلط در این کتاب موج می‌زند که به وقتش به همه مطالب پاسخ داده خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: در مقابل می‌بینیم انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بدون تعجیل با کار علمی و محققانه کتاب را چاپ کرده و می‌تواند به‌عنوان یکی از کتاب‌های مرجع درباره مرحوم خسروشاهی مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب به حدی جامع و مناسب است که ما به‌عنوان دفتر حفظ و نشر آثار استاد خسروشاهی ترجیح دادیم از چاپ کتاب در حال حاضر خودداری کنیم و ان‌شاءالله یادنامه‌ای که دفتر چاپ خواهد کرد، در چند ماه آینده با مطالب و مقالات تازه‌ای منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها