چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
ایده طرح «میدان کتابخوانی روستای گریوان» از کجا آمد؟

«مریم گریوانی»، کتابدار اهل بجنورد که توانست با طرح «میدان کتابخوانی» در روستای گریوان، عنوان برگزیده بخش «نگاه ویژه» هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی را از آن خود کند، از جرقه‌ای که در ذهنش زده شد و به اجرای این طرح انجامید، می‌گوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان شمالی، «مریم گریوانی»، کتابدار شهرستان بجنورد در بخش نگاه ویژه هفتمین جشنواره سراسری تقدیر از مروجان کتابخوانی که هفته گذشته برگزار شد، به خاطر ارائه و اجرای طرح «میدان کتابخوانی در روستای گریوان» برگزیده کشوری شد.

مریم گریوانی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا درباره طرحی که با آن به این موفقیت دست یافته است، گفت: در انتهای روستای گریوان، میدانی قرار داشت که نه درختی در آن بود، نه گل و سبزه‌ای؛ درعوض پُر بود از سنگ و خار و خاشاک و بطری نوشابه و زباله‌های پلاستیکی. یک نیم‌دایره‌ی این میدان به سمت روستا و نیم‌دایره‌ی دیگر به سمت مزرعه‌ی کلم‌ها و پیازها، سپیدارها، لوبیا سبزها و آفتابگردان‌ها بود. من از موقعیت خاص این میدان برای کتابخوانی در فضای باز، در دوران کرونا استفاده کردم.

برگزیده هفتیمن دوره جشنواره مروجان کتابخوانی کشور افزود: من کتابدار کتابخانه عمومی موسوی بجنوردی در شهرستان بجنورد هستم. مدتی برای افتتاح کتابخانه روستایی وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی، فعالیت‌های قبل از افتتاح را در کتابخانه روستای پدری‌ام انجام می‌دادم. اوایل تابستان در کتابخانه روستا اقدام به برگزاری یک نشست کتابخوانی برای بچه‌های روستا کرده بودم، اما با شروع تعطیلات دوباره ویروس کرونا این نشست تعطیل شد.


وی گفت: یک روز در زمین کشاورزی‌مان که نبش میدان نیمه‌کاره روستا واقع شده، در میان ردیف بوته‌های لوبیا سبز نشسته بودم و داشتم وجین‌شان می‌کردم و به سرنوشت نشست کتابخوانی تازه تاسیس‌مان فکر می‌کردم که حالا به خاطر کرونا باید تعطیل می‌شد. جرقه‌ای در ذهنم زده شد که نشست کتابخوانی را در میدان روستا برگزار کنیم.

گریوانی در پاسخ به این سوال که اولین نشست را با چند نفر برگزار کردید؟، گفت: با کوثر و کیانا، از بچه‌های کتابخانه. ما مادرشان و خواهرزاده‌هایم دم غروب شروع کردیم به تمیز کردن و جمع کردن آشغال‌های وسط میدان. روز بعد نخستین نشست را با 25 نفر از بچه‌های روستا و یک مادر برگزار کردیم و تا پاییز ادامه دادیم. تا اینکه زمستانِ سردِ کوهستان از راه رسید ناچار نشست کتابخوانی را تعطیل کردیم و منتظر هستیم تا در بهار و با گرم شدن هوا دوباره این نشست را برگزار کنیم.
 

این مروج برگزیده کتابخوانی همچنین به این سوال که آیا فکر می‌کردید طرح شما به مرحله کشوری جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی راه پیدا کند؟، عنوان کرد: اصلا فکرش را نمی‌کردیم طرح میدان کتابخوانی روستای گریوان، روزی برگزیده جشنواره مروجان کتابخوانی کشور شود. باید زودتر بروم به روستا بروم و جایزه را بین بچه‌ها تقسیم کنم.

وی در پایان در سخنی با تلاشگران عرصه کتاب و کتابخوانی، گفت: پیام من به همه مردم ایران این است که با نگاه به اطرافمان و استفاده از حداقل ظرفیت‌ها، می‌شود حداکثر استفاده‌ها را کرد و در هر مکان و هر شرایطی می‌شود، مطالعه کرد و فرهنگ مطالعه را هم ترویج داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها