چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
مستند داستانی «شاهنامه فردوسی» رونمایی شد

مستند داستانی «شاهنامه فردوسی» با حضور جمعی از مسئولان عرصه فرهنگ و مدیریت شهری و نیز استادان حوزه زبان و ادبیات فارسی و نیز هنرمندان، در محل پردیس سینمایی هویزه در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، مستند داستانی شاهنامه فردوسی روز گذشته با حضور محمدجعفر یاحقی مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی، محمدمحسن مصحفی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد، مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و جمعی از هنرمندان در پردیس سینمایی هویزه مشهد رونمایی شد.

نویسنده و کارگردان این مستند داستانی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه این اثر با حضور هنرمندان مشهدی ساخته شده است، گفت: بیش از سه سال و نیم تهیه موارد پژوهشی این اثر طول کشید و پروژه اجرایی این اثر از یک سال گذشته کلید خورد. پس از آماده شدن این فیلمنامه با استادان برجسته‌ شاهنامه‌پژوهی از جمله دکتر کزازی، دکتر نامور مطلق، دکتر یاحقی، دکتر قیامتی و دکتر راشد محصول مشورت و سپس نسبت تولید آن اقدام شد.
 
عبدالرضا رحمانی‌نسب افزود: تولید این اثر با دشواری‌های زیادی هموار بود اما وقتی استادان شاهنامه‌پژوهشی پس از خواندن این اثر ابراز امیدواری کردند جای خوشحالی داشت.

وی با بیان اینکه در این مستند داستانی روایت شاهنامه از ابتدا تا انتها پرداخته شده است، گفت: این مستند طبق خود داستان شاهنامه که از آغاز جهان شروع می‌شود تا به تمدن بزرگ می‌رسد و دوران ایرج و فریدون زال و رستم و.. را به تصویر می‌کشد، در این اثر فردی به نام فریدون کل جهان را بین فرزندانش تقسیم می‌کند و قسمت ناب را به ایرج می‌دهد «ایر» به معنای نجیب زاده است و نام ایران هم به دلیل سرزمین نجیب زادگان به این نام  نامیده شده است.
 

رحمانی بیان کرد: هدفم از ساخت این اثر این بود که در دوران پژوهش خودم به این نتیجه رسیدم که شاهنامه گرچه شکل اسطوره‌ای دارد. اما صرف یک کتاب اسطوره و افسانه نیست بلکه به نوعی تاریخ موجود است پس باید شاهنامه را به مخاطب عام بشناسانیم.
 
وی با اشاره به اینکه شاهنامه یک حماسه است و نیاز به جنگ دارد و بر خلاف دیگر حماسه‌سرایان جهان انگیزه این جنگ سرزمین و خاک است، تاکید کرد: در مستند داستانی شاهنامه فردوسی با استفاده از جلوه‌های بصری و سه بعدی مخاطب را با روند کلی سیر داستانی شاهنامه آشنا می‌کند.
 

رحمانی نسب گفت: همان طور که شاهنامه در 54 هزار بیت سروده شده است، این مستند در 54 دقیقه از ابتدای تاریخ تا مراحل بعدی رستم و اسفندیار و... به نمایش گذاشته شده است.
 
کارگردان این اثر در خصوص همکاران و عوامل این اثر با اشاره به اینکه همه عوامل اثر اصالتا مشهدی هستند و با کمک این عزیزان این مستند به بهترین کیفیت ارائه شد، افزود: داوودی رحمانی و محمد خانی تصویربرداران، محبوبه سلطانی طراح لباس، فاضلی طراح صحنه، فاطمه رحمانی نسب تهیه کننده و غلامرضا بایران منش به عنوان نقش اول مستند در نقش فردوسی هنرنمایی می‌کنند.

او تصریح کرد: هزینه ساخت این مستند در مقایسه با دیگر مستند‌هایی که ساخته می‌شود بسیار کم بود اما در عین حال کیفیت خود را حفظ کرد و مورد تشویق اساتید فردوسی پژوه واقع شد.
 

کارگردان مستند داستانی شاهنامه فردوسی با اشاره به اینکه روز گذشته این اثر با حضور جمعی از مسئولان و اساتید در پردیس سینمایی هویزه مشهد رونمایی شد، ادامه داد: محل اکران بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.
 
اضافه می‌شود، مستند داستانی شاهنامه فردوسی روز گذشته با حضور محمدجعفر یاحقی مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی، محمدمحسن مصحفی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد، مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و جمعی از هنرمندان در پردیس سینمایی هویزه مشهد رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها