چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
نمونه‌هایی واقعی از کارکرد مواد مرکب در طراحی سازه‌ها

رحمن سیفی، گفت: یکی از مزیت‌های کتاب «مکانیک مواد مرکب و طراحی اجزاء کامپوزیتی» این است که روش استفاده از مواد مرکب برای طراحی نمونه‌های واقعی را توضیح می‌دهد؛ موضوعی که در کتاب‌های مهندسی کمتر به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مکانیک مواد مرکب و طراحی اجزاء کامپوزیتی» اثر دای گیل لی و پیوسو نام با ترجمه مشترک رحمن سیفی و محمد زعیمی در گروه علوم کاربردی شاخه مهندسی مکانیک در سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد. این اثر در سال 98 در 748 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه بوعلی سینا همدان به چاپ رسیده است.
 
دکتر رحمن سیفی؛ استادتمام و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، یکی از مترجمان این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در تشریح موضوع آن، بیان کرد: موضوع این کتاب درباره ساختار و کاربردهای مواد کامپوزیتی و مواد مرکب است. در دوره کارشناسی ارشد در این حوزه پژوهش داشتم و در دانشگاه نیز در کلاس‌های رشته مهندسی مکانیک این شاخه از علم را تدریس و کتاب‌های مختلفی را در این زمینه مطالعه و استفاده کردم. مزیت کتاب حاضر این است که هم ساختار و کارکرد و هم طراحی اجزای مواد مرکب را دربرمی‌گیرد که در این زمینه خیلی کم کار کرده‌ایم.

 
وی با بیان اینکه مواد مرکب در حوزه مهندسی مواد مبحث مفصلی است، ادامه داد: در این کتاب دو مبحث مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش نخست، رفتار مکانیکی مواد کامپوزیتی تشریح می‌شود. در زمینه این موضوع، دید تازه‌ای نسبت به دیگر کتاب‌های این حوزه ارائه شده است. اما بیشتر تمرکز ما بر بخش دوم کتاب، یعنی بحث طراحی اجزای کامپوزیتی بود؛ طراحی بدیهه‌گرا یکی از این موارد است که براساس شرایط و رفتار قطعه، یک سری طراحی صورت می‌گیرد.
 
این استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان، گفت: در این بخش، یک سری نمونه‌های واقعی معرفی و توضیح داده شده که چگونه با استفاده از مواد مرکب می‌توان این سازه‌ها را طراحی کرد.
 

سیفی افزود: سعی کردیم ترجمه کتاب درعین دقت، به زبانی ساده و روان باشد تا علاوه بر پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویان کارشناسی هم بتوانند از آن استفاده کنند.
 
وی با اشاره به برخی از مزیت‌ها و ویژگی‌های این کتاب، بیان کرد: این اثر از این جهت که کاربردهای مواد مرکب روزبه‌روز بیشتر می‌شود، اهمیت دارد. اما به‌نظرم ویژگی اصلی کتاب در بخش دوم آن است که مربوط به موارد اجرایی و کاربردی است که کمتر در کتاب‌های مهندسی به آن پرداخته می‌شود. در این بخش، روش استفاده از مواد مرکب برای طراحی نمونه‌های واقعی توضیح داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها