چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
برگزاری زمستانه کتاب بعد از نمایشگاه مجازی تصمیم درستی است

مدیر کتابفروشی بیدگل معتقد است؛ طرح‌های فصلی خرید کتاب، می‌تواند در ایجاد نقدینگی برای کتابفروش‌ها موثر باشد از سوی دیگر شرایطی ایجاد می‌کند که کتاب با قیمت پایین‌تر در اختیار مخاطب قرار گیرد و برگزاری زمستانه کتاب بعد از نمایشگاه مجازی کتاب تصمیم گیری درستی است.

حسن شاطریان، مدیر کتابفروشی «بیدگل» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه اجرای طرح زمستانه کتاب، کمک خوبی به کتابخوان‌ها و کتابفروش‌ها است، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصاد کنونی که به‌دنبال شیوع بیماری کرونا حاصل شده است اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب، کمک خوبی برای خریداران است زیرا همان‌طور که نقدینگی برای کتابفروشان اهمیت دارد تخفیف برای آن‌ها مهم است.
 
وی افزود: ارایه تخفیف در طرح‌های فصلی خرید کتاب، نقدینگی مردم و خریداران را نیز بیشتر می‌کند و آن‌ها می‌تواند یک کتاب بیشتر خریداری کنند و در وضعیت کنونی، اجرای طرح زمستانه کتاب یک کار و اقدام مثبت است.
 
شاطریان با بیان اینکه من همیشه گفته‌ام هرکاری که کتاب را بهتر و مناسب‌تر به دست مخاطب برساند خوب و ضروری است، گفت: از سوی دیگر اجرای طرح زمستانه کتاب در پایان سال با توجه به رکود کاری کتابفروشان طی یک‌سال اخیر و مشکلات عدیده اقتصادی می‌تواند در ایجاد نقدینگی برای آن‌ها موثر باشد؛ زیرا مردم در آستانه عید نوروز و تعطیلات پیش رو حتما کتاب خریداری مي‌کنند.
 
وی با اشاره به علاقه‌مندی مردم به کتاب توضیح داد: وقتی در پیاده‌روها شاهد هستیم که مردم به سراغ دستفروشان می‌روند و کتاب خریداری می‌کنند نشان‌دهنده علاقه آن‌ها به کتاب است، از آنجایی که دستفروش‌ها، کتاب را با تخفیف بالا عرضه می‌کنند به این نتیجه می‌رسیم که ارایه تخفیف برای آن‌ها مهم است و طرح‌های فصلی هم که تخفیف دارند با اقبال عمومی روبه‌رو می‌شوند. 
 
شاطریان یادآور شد:‌ ارایه تخفیف در کتاب، یک نوع حالت تشویق برای خریداران کتاب دارد و اگرچه برخی از همکاران ما مخالف تخفیف هستند اما من موافق آن هستم و فکر می‌کنم ارایه آن در برخی بازه‌های زمانی می‌تواند موثر باشد.
 
وی همچنین درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این نمایشگاه بیشتر برای ناشران کاربرد داشت و استقبال خوبی هم از سوی مردم شد اما طرح‌های فصلی می‌توانند در ایجاد نقدینگی برای کتابفروش‌ها موثر باشد از سوی دیگر شرایطی ایجاد می‌کند که کتاب با قیمت پایین‌تر در اختیار مخاطب قرار گیرد و به‌نظرم کار خیلی خوبی است که برگزاری آن بعد از نمایشگاه کتاب تصمیم‌گیری درستی بود.
 
شاطریان با اشاره به بودجه‌های طرح زمستانه نیز عنوان کرد: بودجه‌ها و اعتباراتی که برای هر کتابفروشی در نظر گرفته می‌شود نسبتا کم است و اگرچه برخی مواقع سقف اعتبار زود پُر و مجددا شارژ می‌شود، باید بررسی شود که در طول دوره‌های مختلف کدام کتابفروشان توانسته‌اند موفق‌تر عمل کنند و کدامیک نتوانسته است سقف خود را پُر کند و بر همین اساس، اعتبارات تخصیص داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها